Molslinjen investerer i mulig gamechanger
Potentialet i en helt ny og banebrydende teknologi, der kan opsamle og afgive grøn strøm, har fået Molslinjen til at købe sig ind i virksomheden Wattsup Power A/S, der producerer såkaldte flywheels. I teorien kan de drive en hurtigfærge på grøn strøm.
Lige nu er det fortsat teori, men det skulle være ganske vist: Flywheels har potentiale til at kunne drive en fyldt hurtigfærge på grøn strøm, og det er baggrunden for Molslinjens investering, skriver rederiet i en pressemeddelelse.
“Vi er i fuld gang med en grøn omstilling af en stor del af vores færgeruter, som skal drives på el. Derfor bygger vi nye el-færger til Als og Samsø. Men vi skal også have omstillet vores hurtigfærger, og her kan flywheels være en gamechanger", siger Carsten Jensen, administrerende direktør for Molslinjen.
Et flywheel er i princippet et svinghjul bygget ind i en cylinder, hvor det hænger frit svævende i et magnetfelt. Grøn strøm kan sætte svinghjulet i så høje omdrejninger, at den grønne energi kan tappes. Er der flywheels nok, kan de drive en færge. Altså et grønt, mekanisk batteri uden de problematiske ædelmetaller, som skal bruges i kendte batterier.
”Vores teknologi har potentialet til at gøre en forskel i verden. Vi glæder os meget til at se vores ideer udfolde sig i praksis nu, siger CEO og grundlægger af WattsUp Power, Martin Speiermann.
”Teknologien skal modnes, med andre ord; vi ved endnu ikke om det vil virke i praksis, men vores partnere og tekniske sagkyndige folk tror på teknologien, som nu udvikles til test ombord på vores hurtigfærger,” siger Carsten Jensen.
Første skridt mod en godkendelse bliver en snarlig test i USA, som skal vise, om de teoretiske beregninger holder i praksis. Derefter skal teknologien installeres på Express 4, hvor flywheels skal producere strøm til enkelte af skibets systemer.
Kilde: Molslinjen.