Mols-Liniens nye ro-pax får Wärtsilä motor
En ny 158 meter lang bil- og passagerfærge, der skal bygges til Mols-Linien, vil blive drevet af to 8-cylindrede Wärtsilä 31 hovedmotorer. Skibet bygges på Rauma Marine Constructions (RMC) skibsværft i Finland.
”Mols-Linien A/S ser frem til lanceringen af det nye 1500 LM RoPax fartøj fra Rauma Marine Constructions med Wärtsilä 31 motorer. Udvælgelsen af netop denne motor var baseret på den unikke effektivitet med den nødvendige effekt, og også de gunstige vedligeholdelsesintervaller det giver”, siger Flemming Kristensen, teknisk direktør i Mols-Linien A/S.
Wärtsilä 31 blev introduceret på markedet i 2015 og er blevet anerkendt af Guinness World Records som verdens mest effektive 4-takts dieselmotor. Et andet træk ved Wärtsilä 31 er det modulære design, som muliggør en væsentlig reduktion i kravene til vedligeholdelse og omkostninger. For eksempel sker det første større planlagte eftersyn ved 32.000 driftstimer.
Wärtsilä har arbejdet tæt sammen med Mols-Linien i en række år og har tidligere leveret waterjets til alle deres hurtigfærger.
Wärtsilä motorer er planlagt til at blive leveret til værftet i juli 2017 og skibet skal træde i drift i sommeren 2018. Færgen skal indsættes på ruterne mellem Rønne på Bornholm og Køge og mellem Rønne og Sassnitz .
Kilde:
Wärtsilä