Mols-Linien: Sjældent brug for slæbebåde
Selv om Mols-Liniens hurtigfærger jævnligt må have assistance fra slæbebåde til at komme ud af Aarhus Havn når det blæser kraftigt, afviser rederiets chefkaptajn overfor Maritime Danmark at KatExpress-færgerne er specielt vindfølsomme.
”KatExpress-færgerne er ikke mere følsomme over for blæst end andre hurtigfærger. Vi har en track record, der taler for sig selv. Generelt sejler vi i vindstyrker i op til 27 m/s, og hvis man ser et år tilbage, vil man observere mindre end en håndfuld aflysninger på grund af vejret”, skriver chefkaptajn Flemming Ejlersen i en E-mail til Maritime Danmark.
Senest opstod problemet lørdag den 30. januar, hvor KatExpress 2 måtte have hjælp af slæbebåden Aros for at komme ud Aarhus Havn på grund af kraftig blæst. Der er dog sjældent hurtigfærgerne har behov for slæbebådsassistance, mener chefkaptajnen.
”Det er i et meget begrænset omfang. I 2015 drejede det sig om i alt 12 assistancer fordelt på alle 3 Mols-Linien skibe”, skriver chefkaptajn Flemming Ejlersen.
KatExpress 1 har dog i sit tidligere liv som færge mellem Le Havre og Portsmouth, under navnet Norman Arrow, haft betydelige problemer med havnemanøvrer i kraftig vind. Det vidner en rapport fra den britiske havarikommission, Marine Accident Investigation Branch (MAIB), om.
Rapporten, der udkom i maj 2011, omhandler to påsejlinger. Konklusionen er, at ulykkerne skete som følge af en manglende evne til at manøvrere skibet, som det var hensigten på grund af kraftige vindstød.
Her er et kort uddrag fra den britiske havarirapport fra MAIB:
On 31 March 2010, the UK registered high speed ferry Norman Arrow was damaged when she struck fixed fendering in Portsmouth International Port while attempting to move between berths. Five months later, on 29 August, Norman Arrow was again damaged when she struck a mooring dolphin as she approached her berth in Le Havre, France. There were no injuries, but after both accidents the vessel had to be taken out of service and repaired in dry dock. The accidents occurred as a result of an inability to manoeuvre the vessel as intended in the strong winds encountered.
”Mols-Liniens kaptajner har stor erfaring med sejlads med hurtigfærger af forskellig slags, og KatExpress 1 (Ex. Norman Arrow) er ikke vanskeligere at manøvrere end så mange andre. Uheldet i Le Havre skyldtes manglende navigationsudstyr. Kaptajnen var ikke klar over skibets afdriftsretning og hastighed. Inden færgen blev i drift sat i Mols-regi, blev navigationsudstyret forbedret væsentligt”, skriver Flemming Ejlersen til Maritime Danmark.
Du kan læse hele havarirapporten på 41 sider HER
Redaktionen