MOL tester vindskærm på containerskib
Japanske Mitsui O.S.K Lines er begyndt at teste en vindskærm til containerskibe, der gerne skulle reducere vindmodstanden og dermed spare på både brændstoffet og CO2-udledningen. MOL har udviklet vindskærmen i samarbejde med MOL Techno-Trade Ltd og en række andre japanske virksomheder samt Tokyo Universitet.
Vindskærmen er blevet installeret på stævnen på containerskibet MOL Marvel, og en demonstrationstest skal vise skærmens effektivitet i forhold til at reducere CO2-udledningen.
Baggrunden for forsøget er, at der i dag bliver bygget stadigt større containerskibe, hvilket også betyder, at højden på de containere, der lastes ombord på skibet, bliver større. Det betyder så igen større vindmodstand.
Udviklingen af vindskærmen begyndte med en undersøgelse af stævnens aerodynamiske form via vindtunneltestning. Det førte til udviklingen af et hesteskoformet design, som omslutter den forreste del af de opstablede containere for at maksimere den effekt, at vindmodstanden bliver mindsket.
MOL forventer en gennemsnitlig årlig reduktion i CO2-udledningen på to procent, hvis vindskærmen installeres på et 6.700 TEU stort containerskib, der sejler i det nordlige Stillehav med en fart på 17 knob.
MOL har et mål om at opnå ”solid vækst gennem innovative ændringer”, som er opstillet i ledelsesplanen Steer for 2020. Det er som led heri, at MOL arbejder på at udvikle næste generations skibskoncept, der skal reducere de miljømæssige påvirkninger.
Kilde: MOL