MOL Comfort undersøgelse trækker ud
Kortlægningen af hvad der gik galt, da containerskibet MOL Comfort brækkede i to dele i hårdt vejr den 17. juni, trækker ud. Det japanske klassifikationsselskab ClassNK, der står i spidsen for undersøgelsen, venter nu først at have en rapport klar i slutningen af oktober.
Det lykkedes de to separerede dele af skibet at holde sig flydende i flere døgn, men de endte begge med at gå til bunds i Det Arabiske Hav, hvilket vanskeliggør undersøgelsen af hændelsesforløbet.
Rapporten var ventet i begyndelsen af september, men færdiggørelsen kommer til at tage 2 måneder længere end ventet.
MOL Comfort var på vej fra Singapore til Jedah med 4.500 containere om bord, svarende 7.041TEU, da der pludselig opstod kraftige revner midtskibs. Vandet begyndte at strømme ind i skibet og besætningen på 26 mand gik straks i bådene.
Kort efter brækkede skibet i to dele.
Rederiet gik kort efter ulykken i gang med at ombygge seks søsterskibe og skibe med en tilsvarende konstruktion som MOL Comfort. Skrogene er nu styrket, så de opfylder det dobbelte af det minimum klassificeringsselskabet kræver.
Kilde: ClassNK