Metal Maritime angriber Lederne Søfart i overenskomst-strid
“Rendyrket propaganda”. Sådan lyder kommentaren fra Lederne Søfarts formand, Jens Marquard Sørensen til Metal Maritimes udlægning af, hvad det vil betyde for navigatørerne, hvis Lederne Søfart vinder retten til at forhandle overenskomsten ved en sag i arbejdsretten.
Af Lars Emtekær
Lederne Søfart, der organiserer 80 pct. af de danske navigatører, har anlagt sag i arbejdsretten mod Danske Rederier for overenskomstbrud, fordi arbejdsgiverorganisationen ikke vil lade dem genforhandle overenskomsten for navigatørerne.
Indtil Danske Rederiers sammenlægning ved årsskiftet af to arbejdsgiverforeninger, DRO 1 og DRO 2, har Metal Maritime haft overenskomsten med DRO 1, mens Lederne Søfart har siddet på DRO 2.
Danske Rederier har efter sammenlægningen valgt Metal Maritime som modpart, og det er baggrunden for sagen i arbejdsretten.
Og hvis Lederne Søfart skulle løbe af med sejren vil det - hævder Metal Maritimes formand, Ole Philipsen i et indlæg på fagforeningens hjemmeside -
betyde en markant forringelse af vilkårerne for navigatørerne, som vil få Metal Maritime til at overveje en selvstændig sag ved Arbejdsretten.
Men det er ifølge formanden for Lederne Søfart, Jens Marquard Sørensen, “rendyrket propaganda at påstå, at sagen handler om arbejdsvilkårene.”
“Den handler om retten til at forhandle overenskomst - ikke om indholdet i overenskomsten, hvor vi selvsagt aldrig vil acceptere forringede vilkår. I vores eksisterende overenskomst med Danske Rederier fremgår det, at “alle navigatører under DIS skal være på overenskomst med Lederne Søfart”. Og vi mener, at Danske Rederier har begået overenskomstbrud ved ikke at forsøge at forhandle overenskomst med os. Det er dét, sagen handler om,” fastslår Jens Marquard Sørensen overfor Maritime Danmark.
Parterne mødtes i Arbejdsretten første gang 15. marts og næste møde er berammet til 27. april.
