M.A.R.S ser lyst på fremtiden – men der er udfordringer

Med etableringen af recycling-værftet M.A.R.S. i Frederikshavn trådte Danmark for alvor ind på scenen som et land, der kan håndtere recycling af de allerstørste skibe og platforme på en miljø- og sikkerhedsmæssig forsvarlig måde. Nu er spørgsmålet så, om rederne er klar til at betale prisen.

M.A.R.S - Modern American Recycling Services - i Frederikshavn råder over et 280.000 kvm. stort areal, der er sikret mod nedsivning.. Foto: M.A.R.S

Det amerikansk-ejede værft lagde ud med recyclingen - genindvindingen - af de nedtagne platforme Tyra Vest og Tyra Øst fra Nordsøen. Siden er det gået slag i slag og fornylig fik direktør Kim Thygesen den hidtil største ordre: Adskillelsen og genindvindingen af det enorme flydende produktions- og lagerfartøj, Fluminense FPSO, på 390 meter, der er ejet af Shell.

At Danmark ikke er gearet til at bygge de helt store skibe blev slået fast for mange år siden, da A.P. Møller - Maersk lukkede Lindø-værftet i 2012. 

Men nu råder Danmark igen over et værft, der kan håndtere skibe på op til 400 meters længde. De bygger ikke, men piller dem fra hinanden til genbrug.

Men hvorfor valgte den amerikanske virksomhed netop Danmark, da de ønskede at etablere et værft i Europa?

“Det var en kombination af, at man kunne være med til at designe værftet fra bunden, så det var bygget til recycling. Og fordi vi ligger i Danmark er vi omfattet af en lovgivning, der gør, at vi i resten af verden er blåstemplet, fordi vi gør det ordentligt i Danmark generelt. Vi har ry for at gøre det ordentligt og vi vil gerne gøre det ordentligt,” siger Kim Thygesen, CEO for M.A.R.S i Frederikshavn.

“Når vi har gæster fra udlandet, er de meget benovede over den måde, affald bliver håndteret på i Danmark. De kan slet ikke forestille sig, at der bliver gjort så meget ud af det som vi gør,” siger Kim Thygesen og tilføjer:

“Det er ikke bare den måde, vi gør det på - det er helt ned til den enkelte forbruger, der nu sorterer i op til ti fragmenter, de er imponeret over”.

Og det amerikansk ejede værft er godt tilfreds med udviklingen siden starten.

“Det er gået super godt, siden vi startede i 2019. Vi har lige vundet tre af de største projekter, vi nogensinde har vundet. To ud af Brasilien og et fra Vestafrika. Så vi henter i hele verden og grunden til, at vi kan det, er netop fordi vi har en stærk sikkerhedskultur, fordi vi passer på miljøet og på grund af hele vores affaldsmanagement-system. Det er de tre faktorer, vi sælger på,” siger Kim Thygesen.

Og det er de helt store selskaber, der kommer til Frederikshavn for recycling, som f.eks. Shell.

“For dem er det langt vigtigere, at recyclingen bliver gjort ordentligt, end om de får den sidste krone for det udtjente fartøj.  Vi kommer aldrig til at konkurrere med Indien og Bangladesh, men det er heller ikke vore mål. Vores mål er at være et klasse-A værft inden for decommissioning og recycling, siger Thygesen.

Og fremtiden tegner lys for M.A.R.S, men ikke uden udfordringer, mener han.

“Den største udfordring er, om verden er klar til hele dette genbrugs-scenarie. Det kommer til at have en omkostning f.eks. at køre med et smelteværk, der alene tager sig af green-steel. Det kommer - men om hele fødekæden er klar til det nu, er jeg ikke sikker på”.

Og den største forhindring for en gennemgribende, bæredygtig recycling er de redere, der heller vil sælge deres udtjente skibe til den højeste pris i Indien, påpeger direktøren.

“Hvis vi kun kan betale et fragment af den pris pr. ton, som rederne kan få i Sydøstasien, så gør det ondt i deres pengepunkt at vælge sådan et værft som vores.”

I de kommende år vil nogle af de største spillere begynde at udfase deres allerstørste skibe - ikke mindst fordi, de ikke lever op til klima- og miljøkrav. Men spørgsmålet er, om de først og fremmest vil kigge ned i pengepungen - og sælge så dyrt som muligt til værfter i Indien eller Bangladesh - eller vil betale prisen for en bæredygtig og sikker genanvendelse af deres skibe.

“Vi arbejder stærkt på at blive storspiller i det marked. Og jeg håber på, at rederne er samvittighedsfulde og kigger vores vej,” siger Kim Thygesen.

M.A.R.S i Frederikshavn beskæftiger ifølge direktøren omkring 200 medarbejdere på værftet og blandt underleverandører.

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Grøn recycling af skibe i Danmark

Danmark har i årevis haft en høj standard, når det gælder bæredygtig recycling af skibe. Blandt frontrunnerne er Smedegaarden i Esbjerg, der i disse dage går i gang med genindvindingen af de to gamle danske isbrydere. I Frederikshavn kan M.A.R.S værftet recycle de allerstørste skibe, men Danmark har også en virksomhed, der med en digital løsning vil skabe en mere bæredygtig industri med øget cirkularitet af materialer.

Relateret indhold

31.10.2025Maritimedanmark.dk

Kongsberg Maritime bliver selvstændigt børsnoteret selskab

29.10.2025Maritimedanmark.dk

Skotsk færge skal ophugges i Esbjerg

24.10.2025Maritimedanmark.dk

Sydkoreansk værft opnår DNV godkendelse af atomdrevet containerskib

24.10.2025Maritimedanmark.dk

Braat: Regeringens forskningsudspil styrker Det Blå Danmark

22.10.2025Maritimedanmark.dk

Maersk Offshore Wind sender milliardkonflikt med Seatrium i voldgift

22.10.2025Maritimedanmark.dk

Græsk tankskib ulovligt ophugget i Bangladesh

16.10.2025Maritimedanmark.dk

Eksplosion koster 10 værftsarbejdere livet

10.10.2025Maritimedanmark.dk

Maersk Offshore Wind annulerer milliardordre

Jobmarked

Se alle

ME PRODUCTION A/S

Tekniker med erfaring indenfor kundesupport søges

Vi søger en technical engineer til vores Scrubber Service afdeling til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine scrubber systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

To nye kolleger søges! – Én fast og én afløser til Ragna

Træt af at sejle gennem hverdagen på autopilot?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ME PRODUCTION A/S

Service Engineer til serviceafdeling søges

Vi søger en Service Engineer i vores MEP Gear Service afdeling, til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine gear systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skagen Havn

Cruise Assistent

Skagen Havn søger en cruise assistent, der i samarbejde med cruise-teamet skal medvirke til at drifte og udvikle Skagen som krydstogtdestination.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

19.11.2025

Småøernes Færgeselskaber

Fur Færgeri søger færgenavigatør/færgefører

Kunne du tænke dig at have den smukke Limfjord som arbejdsplads? Så har du nu muligheden for at blive vores nye kollega som fastansat afløser på fuld tid ombord på færgerne Mjølner-Fur og Sleipner-Fur.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Group

Workshop Manager - Uni-Safe A/S

Ready to lead? Join Uni-Safe as Workshop Manager, manage their Copenhagen workshop and shape top-tier boat service for pro and private clients.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skagen Havn

Skagen Havn søger havneassistent - Genopslag

En af vores medarbejdere har valgt at søge nye udfordringer uden for Skagen Havn, og derfor søger vi en ny kollega til en fast stilling som havneassistent.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Samsø Rederi

Samsø Rederi søger Trafikdirektør

Vi søger en dygtig leder, der kan drive en organisation og en forretning, og som allerede har bevist det i en tilsvarende kompleks kontekst – i den private eller offentlige sektor – eventuelt inden for persontransport/rederidrift.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

09.11.2025

EMRI A/S

Marine Service Engineer

Are you a technical talent? Do you love traveling the world? Would you enjoy working on automation systems aboard vessel? If yes — we’re looking for you!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
Marstal Navigationsskole
Kursus
Operations in gas carriers - Company Courses

Please ask us for details and possibillities.

Dato

01.11.2025

Sted

Marstal Navigationsskole, Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
Gasmåling i lukkede rum - kurset kan holdes på dit skibsværft

Kontakt os, hvis vi skal holde kurset på dit skibsværft.

Dato

01.11.2025

Sted

Marstal Navigationsskole, Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
Heavy lift & lashing - company courses

Kindly ask us for details and possibillities.

Dato

01.11.2025

Sted

Marstal Navigationsskole, Ellenet 10, 5960 Marstal

Marstal Navigationsskole
Kursus
IMSBC - Carriage of bulk cargoes - Company courses

Contact us for details and possibillities.

Dato

01.11.2025

Sted

Marstal Navigationsskole, Ellenet 10, 5960 Marstal

RelyOn
Kursus
Hazard Awareness and Identification (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to equip you with the knowledge and skills to identify, assess, and address workplace hazards effectively. You will learn about various energy sources, control measures, contributing factors, and dynamic risk assessments to ensure a safer working environment for yourself and your colleagues.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Access to Medical Records (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to inform you about the different categories of health hazards and which hazards may be monitored by a medical surveillance program. You will be able to explain how to request medical records and identify which documents are exempt from disclosure. You will also be able to describe an employer's responsibilities regarding medical records.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course