M.A.R.S ser lyst på fremtiden – men der er udfordringer

Med etableringen af recycling-værftet M.A.R.S. i Frederikshavn trådte Danmark for alvor ind på scenen som et land, der kan håndtere recycling af de allerstørste skibe og platforme på en miljø- og sikkerhedsmæssig forsvarlig måde. Nu er spørgsmålet så, om rederne er klar til at betale prisen.

M.A.R.S - Modern American Recycling Services - i Frederikshavn råder over et 280.000 kvm. stort areal, der er sikret mod nedsivning.. Foto: M.A.R.S

Det amerikansk-ejede værft lagde ud med recyclingen - genindvindingen - af de nedtagne platforme Tyra Vest og Tyra Øst fra Nordsøen. Siden er det gået slag i slag og fornylig fik direktør Kim Thygesen den hidtil største ordre: Adskillelsen og genindvindingen af det enorme flydende produktions- og lagerfartøj, Fluminense FPSO, på 390 meter, der er ejet af Shell.

At Danmark ikke er gearet til at bygge de helt store skibe blev slået fast for mange år siden, da A.P. Møller - Maersk lukkede Lindø-værftet i 2012. 

Men nu råder Danmark igen over et værft, der kan håndtere skibe på op til 400 meters længde. De bygger ikke, men piller dem fra hinanden til genbrug.

Men hvorfor valgte den amerikanske virksomhed netop Danmark, da de ønskede at etablere et værft i Europa?

“Det var en kombination af, at man kunne være med til at designe værftet fra bunden, så det var bygget til recycling. Og fordi vi ligger i Danmark er vi omfattet af en lovgivning, der gør, at vi i resten af verden er blåstemplet, fordi vi gør det ordentligt i Danmark generelt. Vi har ry for at gøre det ordentligt og vi vil gerne gøre det ordentligt,” siger Kim Thygesen, CEO for M.A.R.S i Frederikshavn.

“Når vi har gæster fra udlandet, er de meget benovede over den måde, affald bliver håndteret på i Danmark. De kan slet ikke forestille sig, at der bliver gjort så meget ud af det som vi gør,” siger Kim Thygesen og tilføjer:

“Det er ikke bare den måde, vi gør det på - det er helt ned til den enkelte forbruger, der nu sorterer i op til ti fragmenter, de er imponeret over”.

Og det amerikansk ejede værft er godt tilfreds med udviklingen siden starten.

“Det er gået super godt, siden vi startede i 2019. Vi har lige vundet tre af de største projekter, vi nogensinde har vundet. To ud af Brasilien og et fra Vestafrika. Så vi henter i hele verden og grunden til, at vi kan det, er netop fordi vi har en stærk sikkerhedskultur, fordi vi passer på miljøet og på grund af hele vores affaldsmanagement-system. Det er de tre faktorer, vi sælger på,” siger Kim Thygesen.

Og det er de helt store selskaber, der kommer til Frederikshavn for recycling, som f.eks. Shell.

“For dem er det langt vigtigere, at recyclingen bliver gjort ordentligt, end om de får den sidste krone for det udtjente fartøj.  Vi kommer aldrig til at konkurrere med Indien og Bangladesh, men det er heller ikke vore mål. Vores mål er at være et klasse-A værft inden for decommissioning og recycling, siger Thygesen.

Og fremtiden tegner lys for M.A.R.S, men ikke uden udfordringer, mener han.

“Den største udfordring er, om verden er klar til hele dette genbrugs-scenarie. Det kommer til at have en omkostning f.eks. at køre med et smelteværk, der alene tager sig af green-steel. Det kommer - men om hele fødekæden er klar til det nu, er jeg ikke sikker på”.

Og den største forhindring for en gennemgribende, bæredygtig recycling er de redere, der heller vil sælge deres udtjente skibe til den højeste pris i Indien, påpeger direktøren.

“Hvis vi kun kan betale et fragment af den pris pr. ton, som rederne kan få i Sydøstasien, så gør det ondt i deres pengepunkt at vælge sådan et værft som vores.”

I de kommende år vil nogle af de største spillere begynde at udfase deres allerstørste skibe - ikke mindst fordi, de ikke lever op til klima- og miljøkrav. Men spørgsmålet er, om de først og fremmest vil kigge ned i pengepungen - og sælge så dyrt som muligt til værfter i Indien eller Bangladesh - eller vil betale prisen for en bæredygtig og sikker genanvendelse af deres skibe.

“Vi arbejder stærkt på at blive storspiller i det marked. Og jeg håber på, at rederne er samvittighedsfulde og kigger vores vej,” siger Kim Thygesen.

M.A.R.S i Frederikshavn beskæftiger ifølge direktøren omkring 200 medarbejdere på værftet og blandt underleverandører.

Lotek A/S

Sponseret

Sikrer tryghed på havet

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Grøn recycling af skibe i Danmark

Danmark har i årevis haft en høj standard, når det gælder bæredygtig recycling af skibe. Blandt frontrunnerne er Smedegaarden i Esbjerg, der i disse dage går i gang med genindvindingen af de to gamle danske isbrydere. I Frederikshavn kan M.A.R.S værftet recycle de allerstørste skibe, men Danmark har også en virksomhed, der med en digital løsning vil skabe en mere bæredygtig industri med øget cirkularitet af materialer.

Relateret indhold

09.12.2025Maritimedanmark.dk

Cosco afgiver gigantisk ordre på nye skibe

09.12.2025Maritimedanmark.dk

Regelforenkling stor fordel for den maritime industri

02.12.2025Maritimedanmark.dk

Maritime iværksættere: Sensemakers vil gentænke overvågning til havs

02.12.2025Maritimedanmark.dk

Singapore-værft rejser modkrav mod Maersk i voldgiftssag

01.12.2025Maritimedanmark.dk

Første ophugningsværft i Pakistan godkendt

24.11.2025Maritimedanmark.dk

Erria vinder nye millionkontrakter

19.11.2025Maritimedanmark.dk

Faaborg Værft fordobler overskuddet

19.11.2025Maritimedanmark.dk

Værfts-sammenlægning på vej i Kiel

Jobmarked

Se alle

Småøernes Færgeselskaber

Aalborg Kommune søger skibsfører til Færger

Aalborg Kommune søger en skibsfører til varetagelse af sejlads ved overfarterne Hals-Egense og Aalborg-Egholm. Færgedrift er en del af infrastrukturen i Aalborg Kommune og formålet med den er at sørge for forbindelse for biler, passagerer og gods på de to overfarter. I det daglige løses opgaverne på færgerne af personalet i samarbejde med overfartslederen.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

31.12.2025

UFD/NIRAS

Maritim Rådgiver til The International Maritime Organization (IMO)

Spændende stilling som Maritim Rådgiver til The International Maritime Organization (IMO)

Ansøgningsfrist

16.12.2025

Ærøfærgerne

Ærøfærgerne søger skibsmaskinist af 1. grad til ruten Ærøskøbing / Svendborg.

Ved Ærøfærgerne hjælper vi hinanden på tværs af faggrænser og vores fælles prioritet er at give vores passagerer en tryg, sikker og behagelig overfart.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hans Følsgaard A/S

Key Account Manager / New Business Developer – MarineTech

Vil du drive teknisk salg til den maritime containerindustri – og være med til at udvikle fremtidens el-tekniske løsninger?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Danish Pilot Service

Danish Pilot Service ApS søger havnelodser til Skagen & Frederikshavn.

Danish Pilot Service er Danmarks største private lodseri, og vi har travlt med vores havnelodsninger. Vi er en dynamisk virksomhed med en flad struktur, højt til loftet og et hold af erfarne og dygtige lodser.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Disciplinary and Grievance (E-learning course - afholdes løbende)

This course will help you understand the typical process followed within the workplace when it comes to disciplinary and grievance. It will also provide you with some good practice that you, as a manager, can adopt in order to mitigate the need to invoke either of these procedures.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Display Screen Equipment (E-learning course - afholdes løbende)

This course contains information for the safe use of display screen equipment in the workplace and at home. It is suitable for everyone who uses this type of equipment and contains an assessment of the workstation. The assessment will give the user a full understanding of the potential hazards involved and how to assess whether or not they are at risk.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Company Security Officer - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the stipulated level of knowledge required for candidates training as a Company Security Officer (CSO) in accordance with the stated minimum requirements for the Issue of Certificates of Proficiency for Company Security Officers as specified in MSC/Crirc.1154. This course is developed in accordance with the International Maritime Organisation (IMO) Model Course 3.20.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

01.01.2026

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark