Maritime virksomheder deler lærlinge
Tre virksomheder giver hinanden håndslag på et nyt pilotforsøg om at dele elektrikerlærlinge. Dermed er vi tættere på en formaliseret deleordning, som kan gøre dygtige lærlinge endnu dygtigere. Ordningen drives af Danske Maritime.
”Vi har både et stort behov for flere og dygtigere lærlinge samt et løbende behov for praktikpladser. Virksomheder kan i dag dele lærlinge, men vi har savnet et formaliseret forløb, hvor det ikke blot handler om at dele lærlingens tid, men mere handler om at udvikle lærlingens færdigheder betydeligt ved at få erfaringer fra flere virksomheder, der naturligt passer ind i og styrker praktikforløbet”, siger Lars Peter Olsen, direktør MAN Diesel & Turbo.
De tre virksomheder, der er gået sammen i pilotforsøget, er udover MAN Diesel & Turbo DISA Industries A/S og DI-Teknik A/S. Pilotforsøget er kommet i stand i regi af projektet ”Fremtidens Maritime Håndværker”, hvor en ny maritim lærlingekoordinator hos Danske Maritime tilbyder at facilitere og drive en deleordning.
”Man kan se ordningen som industriens svar på, hvordan man kan løse problemet med manglende praktikpladser og elever, som blev drøftet i forbindelse med trepartsaftalen fra i sommer. Når vi i den maritime industri selv tager initiativet til en ny, formaliseret deleordning, er det både for at gøre det enklere for mindre virksomheder at tage lærlinge ind samt at gøre det muligt at etablere attraktive forløb, der også gerne skulle motivere eksempelvis dygtige elektrikerelever til at vælge den maritime industri”, siger adm. direktør Jenny N. Braat, Danske Maritime.
Partnerne i projektet ’Fremtidens Maritime Håndværker’ er – foruden Danske Maritime – Maritime Development Center og en række erhvervsskoler, erhvervsakademier, maskinmesterskoler samt Den Regionale Praktikpladsenhed. ’Fremtidens Maritime Håndværker’ er finansieret af EU’s Socialfond og Vækstforum Hovedstaden.
Godt 43 procent af medarbejderne i Det Blå Danmark har en erhvervsfaglig baggrund. Tal fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd viser, at der i Danmark i 2020 vil mangle 30.000 faglærte og i 2030 90.000 faglærte. Det er specielt medarbejdere med en uddannelse som industritekniker, skibsmontør, elektriker, smed, skibsmekaniker, automatiktekniker og skibstekniker, der forventes en væsentlig øget efterspørgsel efter.
Kilde: Danske Maritime