Maritime muligheder skal være bæredygtige
Forretningsudvikling og bæredygtighed må gå hånd i hånd, hvis rederier og de maritime erhverv skal udnytte det økonomiske potentiale, som havene rummer. Det fastslog formanden for Danske Rederier, Claus V. Hemmingsen på Opening Oceans konferencen i Lokomotivværkstedet i København.
Formand for Danske Rederier og Vice CEO i A.P. Møller - Maersk, Claus V. Hemmingsen.
Formålet med konferencen er at drøfte perspektiverne i den maritime økonomi, og ikke mindst hvordan havene bruges som økonomisk ressource på bæredygtig vis. Netop denne kombination bliver afgørende, hvis havene skal udvikles økonomisk, understregede Claus V. Hemmingsen i sit indlæg. ”Havene rummer et økonomisk potentiale indenfor en række industrier. Det kræver dog omtanke og en ansvarlig tilgang, hvis vi skal høste potentialet og samtidig beskytte havene. Derfor bliver forretningsudvikling og bæredygtighed nødt til at gå hånd i hånd, så vi inddrager FN’s verdensmål som kompas i de kommercielle beslutninger. I den sammenhæng vil IMO’s klimastrategi være et vigtigt tiltag,” sagde Claus Hemmingsen, formand for Danske Rederier. Ifølge Danske Rederiers formand vil digitalisering også forandre shipping og byde på nye muligheder på verdenshavene. Når verdensflåden først forbindes digitalt vil indsamling af data fra skibe og digitalisering af processer skabe muligheder for at optimere driften og derved nedbringe omkostninger og CO2-udslip. Samtidig vil digitaliseringen effektivisere de kommercielle processer til gavn for alle led af værdikæden. Som eksempel fremhævede Claus V. Hemmingen Maersk Line’s samarbejde med IBM om en blockchain løsning, der digitaliserer den globale handel. “I dag svarer dokumenthåndteringen op til en femtedel af de fysiske transportomkostningen ved fragt af for eksempel en container med blomster fra Kenya til Rotterdam. Hvis vi kan lykkes med at løse den udfordring, så skaber det nye muligheder for den kenyanske farmer og deraf øget vækst og velstand,” sagde han.
Kilde: Danske Rederier