Maritim vækstmarkedsstrategi - Indien
Transporten af varer ind og ud af Indien har været og forventes i de kommende år fortsat at være stigende, mens landet oplever vækstrater på 6-8 pct., og udbygger fremstillingsindustrien. Det gør det indiske marked attraktivt for danske rederier
Danske rederier er allerede dybt involveret i søtransport på indiske havne, og eksporten er betydelig, idet transportsektoren, herunder i særdeleshed søfartssektoren, står for 61 pct. af den samlede danske eksport til Indien og ca. 92 pct. af den samlede danske serviceeksport til Indien.
Foruden rederidriften er der muligheder inden for eksempelvis anlæg og udbygning af havneterminaler, som danske maritime virksomheder har ekspertise inden for. Indisk skibs/flådepersonale finder i dag i vist omfang beskæftigelse om bord på danske skibe.
For at fastholde og styrke dansk søfart i Indien vil regeringen:
• afholde et skibsfartspolitisk seminar med deltagelse af repræsentanter fra erhverv og myndigheder i Indien
• styrke dialogen mellem indiske og danske søfartsmyndigheder med henblik på at iværksætte fælles samarbejdsprojekter.
Konkrete opgaver:
• Handling: Skibsfartspolitisk seminar. Der afholdes et skibsfartspolitisk seminar med deltagelse af repræsentanter fra Indien.
Forventet resultat: Øge kendskabet til mulighederne for udenlandske rederier til at etablere sig i Danmark. Understøtte danske rederiers aktiviteter i Indien. Styrket bilateralt forhold til Indien på det maritime område, samt fælles drøftelse af aktuelle skibsfartspolitiske emner.
Tidshorisiont: 2012 – 2013
Ansvarlig: Erhvervs- og Vækstministeriet (Søfartsstyrelsen) i samarbejde med Invest in Denmark, Udenrigsministeriet
• Handling: Dialog med indiske søfartsmyndigheder Dialogen mellem indiske og danske søfartsmyndigheder styrkes, herunder i regi af den fælles indisk-danske arbejdsgruppe om shipping.
Forventet resultat: Styrket bilateralt forhold til Indien på det maritime område og iværksættelse af mulige samarbejdsprojekter under den fælles indisk-danske arbejdsgruppe om shipping. Desuden forbedrede muligheder for at drøfte emner af fælles interesse, så samarbejdet kan udbygges.
Tidshorisont: 2012 – 2014 Ansvarlig: Erhvervs- og Vækstministeriet (Søfartsstyrelsen)
• Handling: Pirateri. Samarbejdet på pirateriområdet mellem Indien og Danmark søges udbygget bl.a. igennem aktiv deltagelse i ReCAAP samarbejdet.
Forventet resultat: Koordinering af respons på pirateritruslen i det Indiske Ocean til glæde for indisk handel og danske skibe.
Tidshorisont: 2012 – 2013
Ansvarlig: Erhvervs- og Vækstministeriet (Søfartsstyrelsen) / Udenrigsministeriet
Læs mere om planen HER
Kilde: Erhvervs- og vækstministeriet