Mange nye skibe lever op til 2020-målene
En ny undersøgelse fra netværksorganisationen Transport & Environment, der repræsenterer 50 europæiske miljøorganisationer, viser, at mange nye skibe bygget mellem 2009 og 2014, allerede lever op til de 2020-mål, der er stillet for nye skibes energieffektivitet. Der er derfor grund til yderligere at skærpe disse standarder, når IMO holder møde i næste uge, mener organisationen.
Flertallet af de container- og fragtskibe, der er bygget fra 2009 til 2014, lever allerede op til IMO’s energieffektivitetsdesignindeks, EEDI, for 2020. Mens der var en lille forbedring i nye skibes designeffektivitet mellem 2009 og 2012, skete der en betydelig ændring i 2013 og 2014.
Af de containerskibe, som blev bygget i 2013 og som indgår i undersøgelsen, levede 51 procent af dem således op til EEDI-kravet for 2020, mens det drejede sig om 61 procent af de containerskibe, der blev bygget i 2014.
Undersøgelsen viser også, at betydelige ekstra besparelser på brændstoffet og dermed reduktioner i CO2-udledningen er mulig, hvis alle skibe blev bygget efter de bedste designs og teknologier.
IMO’s komité for miljøbeskyttelse (MEPC) holder sit 68. møde i London fra 11. til 15. maj og vil her gennemgå EEDI-målene.
Kilde: Transport and Environment