MAN skal levere dual-fuel til Hapag-Lloyd
Det bliver MAN Energy Solutions i Danmark, der skal levere seks dual-fuel hovedmotorer til Hapag-Lloyd´s LNG-drevne ultra-large containerskibe med en kapacitet på 23.000 teu. Den første motor skal leveres i maj 2022 til Daewoo-værftet i Sydkorea, der har vundet ordren på de seks skibe.
Bjarne Foldager, EVP i MAN Energy Solutions, skal levere dual-fuel motorer til 6 Hapag-Lloyd giganter. Arkivfoto..
Motorerne med det ikke særlig mundrette navn - MAN B&W 11G95ME-GI Mk10.5 - overholder de nyeste Tier III krav til udledninger ved hjælp af et Selective Catalytic Reduction system.
“Disse nybygninger vil blive udstyret med den modne ME-GI teknologi, der fortsætter med at akkumulere referencer på tværs af mange segmenter. Motorernes brændstofeffektivitet og ubetydelige methan-udledning passer perfekt til Hapag-Lloyd´s strategi om bæredygtighed,” siger Bjarne Foldager, der er senior vice president og chef for to-takts forretningen i MAN Energy Solutions
“Efterhånden som vi bevæger os frem mod en nul-udledende fremtid, viser ME-GI teknologien , at vores dual-fuel portefølje er fremtidssikret til at håndtere et hvilket som helst alternativt brændstof, der måtte vinde frem i de kommende årtier,” tilføjer den danske direktør, der også er formand for Danske Maritime.
Ifølge MAN Energy Solutions er der nu bygget 360 enheder, der foreløbig har en samlet driftstid på mere end 1,5 mio. timer alene med LNG-drift.
Hapag-Lloyds seks nye ultra-store skibe, der efter planer bliver leveret fra april til december i 2023, skal indsættes på rederiets Asien-Europa ruter som en del af THE Alliance.
Kilde: Offshore Energy.