MAN og Stena sammen om metanol-retrofit
MAN Energy Solutions er gået sammen med Stena Teknik, der er rederiets inhouse udviklingsafdeling, og metanol-producenten Proman om et projekt, hvor MAN´s 48/60 motorer skal ombygges til metanol-diesel dualfuel-drift.
Stena Line var først med metanol-drevet færge. Nu er nyt projekt i gang med MAN ES. Arkivfoto af Stena Germanica..
Metanol er blandt de brændstoffer, som mange - inkl. Maersk - satser på i en CO2 neutral fremtid og derfor er det tysk-svenske retrofit-projekt omgæret med stor interesse.
“Metanol har et stort potentiale som fremtidens brændstof, der samtidig er rent, effektivt og sikkert at arbejde med. Det giver betydeligere reduktioner i udledningen af drivhusgasser og er nul-udledende, hvis det produceres med bæredygtig energi. Jeg er sikker på, at mange interessede parter vil følge dette retrofit-projekts fremskridt,” siger Stefan Eefting, der er chef for MAN-datterselskabet PrimeServ i Tyskland.
Efter et feasibility-studie, der bl.a. skal definere omfanget og begrænsningerne i projektet, vil den anden fase i projektet omfatte retrofit af motorer, idriftsættelse og test. Den tredje og afsluttende fase vil omfatte færdiggørelsen af feltafprøvninger og overlevering til kommerciel drift, skriver MAN Energy Solution i en pressemeddelelse.
Stena Line var iøvrigt det første rederi i verden, der satte en metanoldrevet færge i drift.
Det skete allerede i april 2015, da Stena Germanica var blevet ombygget til at dual-fuel metanol/dieseldrift på værftet Remontowa i Gdansk i Polen i samarbejde med Wärtsilä. Konverteringen kostede den gang 22 mio. euro og fik støtte af et EU-program.
Kilde: MAN Energy Solutions.