MAN-motorer overholder Tier III
DNV GL har certificeret, at MAN Diesel & Turbos firetaktsmotor MAN 8L21/31 overholder de kommende emissionskrav, IMO Tier III. Det har tests ombord på DFDS-skibet Petunia Seaways vist. Motoren blev tilføjet et SCR-system, som gør det muligt, at motoren kan køre og samtidig udlede meget lidt NOx.
”Det er vigtigt, at vi har bevist, at vi kan overholde de høje standarder, som i fremtiden vil kræves i overensstemmelse med Tier III”, siger Gunnar Stiesch fra MAN Diesel & Turbo.
Hos DFDS siger Poul Woodall, direktør for bæredygtighed: ”Jeg er glad for, at vi har hjulpet med til at udvikle en ny miljøvenlig teknologi. DFDS og andre operatører vil helt sikkert drage fordel af, at SCR overholder de internationale standarder”.
Ro/ro-skibet Petunia Seaways, der sejler i Nordsøen mellem Göteborg og Immingham, fik i 2012 ombygget den ene motor, så et SCR-system blev koblet på. Siden da har det vist sig, at fragtskibet kan overholde kravene i IMO Tier III, som går ud på, at NOx-udledningen i visse områder skal reduceres med 75 procent i forhold til de nuværende grænser.
På SMM i Hamburg for nylig lancerede MAN Diesel & Turbo sin firetaktsmotor MAN 12V175D. Den nye motor, der tilbydes i området fra 1.500 kW til 2.200 kW og er designet til fremdrift af færger, offshore forsyningsskibe, slæbebåde og arbejdsfartøjer, kan med et SCR-system overholde IMO Tier III.
Kilde: The Motorship