Majestic Mærsk er et stort tilløbsstykke
Allerede inden klokken 12 i dag var der på Langeliniekajen en lang kø af folk, der ville om bord på verdens største containerskib Majestic Mærsk, der er hjemmehørende i København. Skibet er på sit formentlig eneste besøg nogensinde i hovedstaden.
”Når folk sammenligner Majestic Mærsks mål med E-klassens, synes det ikke så meget større, men det er et helt anderledes skib på grund af skrogets facon og at det har to motorer. Motorernes placering bagest i skibet giver også ekstra plads under dæk”, siger den ene af skibets to kaptajner.
Skibet kan kun tage en række containere mere end E-klassen, som for eksempel Emma Mærsk. Det er dog nok til at kun de færreste containerkraner kan nå den yderste række, når skibet ligger ved kaj. Problemet løses ganske simpelt ved, at man vender skibet. Manøvren gennemføres på mellem 25 og 30 minutter.
Af de 40.000 billetter der kunne bestilles via Billetnet var de 20.000 solgt allerede den første dag. Det tog i alt 10 dage at sælge de resterende. Der vil blive oprettet ventekø ved skibet for dem, som ikke har kunnet få billet. Hvis det går rigtigt godt, med at få folk ført rundt på skibet, er håbet, at man kan vise det frem for op mod 50.000 gæster.
Majestic Mærsk er midlertidig taget ud af drift for at kunne aflægge besøg i København. Det kom fra Gdansk i Polen og skal normalt til Aarhus, men dette anløb springes over på denne tur, så skibet i stedet fortsætter fra København direkte til Gøteborg inden det igen sætter kursen mod Asien.
Kæmpeskibet måtte ud på en omvej gennem Storebælt og rundt om Kronborg for at komme til København fra Gdansk. Skibet er 73 meter højt, og det kunne ikke komme under Øresundsbroen, som kun har en genemsejlingshøjde på maksimalt 57 meter.
Skibet sejler i øvrigt kun med en ret beskeden last af containere og stikker kun 8,5 meter mod normalt 14,5 til 15 meter. Grunden er Københavns havn ikke har vanddybde til mere. Da skibet ankom i går ved 20-tiden måtte det have hjælp af fire slæbebåde for at komme til kaj på grund af en del blæst.
Redaktionen