Majestic Mærsk er et stort tilløbsstykke

Allerede inden klokken 12 i dag var der på Langeliniekajen en lang kø af folk, der ville om bord på verdens største containerskib Majestic Mærsk, der er hjemmehørende i København. Skibet er på sit formentlig eneste besøg nogensinde i hovedstaden.

”Når folk sammenligner Majestic Mærsks mål med E-klassens, synes det ikke så meget større, men det er et helt anderledes skib på grund af skrogets facon og at det har to motorer. Motorernes placering bagest i skibet giver også ekstra plads under dæk”, siger den ene af skibets to kaptajner.

Skibet kan kun tage en række containere mere end E-klassen, som for eksempel Emma Mærsk. Det er dog nok til at kun de færreste containerkraner kan nå den yderste række, når skibet ligger ved kaj. Problemet løses ganske simpelt ved, at man vender skibet. Manøvren gennemføres på mellem 25 og 30 minutter.

Af de 40.000 billetter der kunne bestilles via Billetnet var de 20.000 solgt allerede den første dag. Det tog i alt 10 dage at sælge de resterende. Der vil blive oprettet ventekø ved skibet for dem, som ikke har kunnet få billet. Hvis det går rigtigt godt, med at få folk ført rundt på skibet, er håbet, at man kan vise det frem for op mod 50.000 gæster.

Majestic Mærsk er midlertidig taget ud af drift for at kunne aflægge besøg i København. Det kom fra Gdansk i Polen og skal normalt til Aarhus, men dette anløb springes over på denne tur, så skibet i stedet fortsætter fra København direkte til Gøteborg inden det igen sætter kursen mod Asien.

Kæmpeskibet måtte ud på en omvej gennem Storebælt og rundt om Kronborg for at komme til København fra Gdansk. Skibet er 73 meter højt, og det kunne ikke komme under Øresundsbroen, som kun har en genemsejlingshøjde på maksimalt 57 meter.

Skibet sejler i øvrigt kun med en ret beskeden last af containere og stikker kun 8,5 meter mod normalt 14,5 til 15 meter. Grunden er Københavns havn ikke har vanddybde til mere. Da skibet ankom i går ved 20-tiden måtte det have hjælp af fire slæbebåde for at komme til kaj på grund af en del blæst.

Redaktionen

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

06.12.2024Maritimedanmark.dk

Nye miljøskibe kan hurtigt være klar - men planen mangler

05.12.2024Maritimedanmark.dk

Hafnia vil undersøge mulighederne for vind-fremdrift på nye fartøjer

03.12.2024Maritimedanmark.dk

CIP vil investere i ammoniaktankskibe

02.12.2024Maritimedanmark.dk

Maersk bestiller 20 nye LNG-drevne containerskibe

24.11.2024Maritimedanmark.dk

To år gammelt jordskælv forsinker elfærgen til Alslinjen

13.11.2024Maritimedanmark.dk

Tuco Marine leverer forskningsskib

12.11.2024Maritimedanmark.dk

CO2-transportskib til Project Greensand

11.11.2024Maritimedanmark.dk

Scandlines vinder international pris

Jobmarked

Se alle

WÄRTSILÄ DANMARK A/S

Sales Manager - New Building & Retrofit Solutions

Wärtsilä is a world leader in marine technology and leading the industry's transformation towards a decarbonised and sustainable future. With the world’s widest portfolio and service network, we – Wärtsilians - deliver efficient, safe and sustainable integrated products and solutions to enhance the business of our customers. The opportunities presented through digitalisation and new technologies are offering a new era of shipping. Did you know that shipping is the world’s most efficient mode of transportation and that approximately 80% of world trade is carried by sea?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.01.2025

HUMANTRUST A/S

Senior kaptajn til Danmarks flinkeste færgerederi

Samsø Rederi mangler to stk. senior kaptajner, og hvis du er en engageret skibsfører med erfaring fra den skandinaviske færgebranche, så kan roret blive dit!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Skoleskibet DANMARK søger maskinchef

MARTEC søger maskinmester til fast stilling på 1:1 ordning MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

01.01.2025

Skoleskibet Danmark

Bådsmand til Skoleskibet DANMARK

MARTEC og Skoleskibet DANMARK søger bådsmand med håndværksmæssig baggrund til fast stilling på 1:1 ordning. MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer planlagte årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

11.12.2024

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark