Maersk vil selv skrotte gamle skibe
Omtalen af ophugningen af det tidligere Mærsk-fartøj North Sea Producer på stranden ved værftet Janata Steel i Chittagong, Bangladesh, får nu Mærsk til at udstikke nye strammere retningslinjer for skrotning af sine skibe. Fremover vil rederiet ikke længere sælge udtjente skibe til andre.
Hvis der ikke er økonomi i fortsat drift af et ældre fartøj, vil Mærsk fremover selv sørge for at få det ophugget. Det skal sikre, at det sker efter Mærsks egne regler for, hvordan skibe kan ophugges forsvarligt. Det fremgår af et 37 sider langt dokument, som Mærsk har forelagt Politiken.
Mærsk ejede North Sea Producer gennem et 50-50- ejet joint venture-selskab. Ifølge Annette Stube, chef for bæredygtighed hos Mærsk, solgte selskabet skibet på den betingelse, at hvis det skulle skrottes, skulle det ske på et værft, som er godkendt efter Hongkong-konventionen om forsvarlig ophugning.
Mærsk har afvist at give Politiken indblik i den klausul, som fulgte med salget af det udtjente FPSO, der oprindeligt var bygget som tankskibet Dagmar Mærsk på Lindøværftet. Rederiet erkender, at kontrakten ikke kunne forhindre den amerikanske køber i at sende fartøjet til skrotning i Bangladesh.
De nye Mærsk-regler kan ikke forhindre, at skibene bliver hugget op på åben strand. Men det bliver i så fald på et værft, som er godkendt efter Hongkong-konventionen og kan leve op til de ekstra krav, som Mærsk fremover stiller til forsvarlighed og miljø.
Kilde: Politikken