Maersk vil konkurrere med sig selv
A.P. Møller - Maersks datterselskab Damco vil åbne en ny jernbane-service mellem Kina og Europa, der vil skære 20 dage af transporttiden for en container fragtet med skib. Den nye service vil dermed konkurrere direkte med Maersk Lines containerskibe.
"Vi kender det pres, vores kunder er under for at reducere den tid det tager at flytte varer fra kilden til forretningen. Vi har set en utrolig vækst i efterspørgslen på jernbane, som er et pålideligt og hurtigt alternativ til søtransport,” siger Kasper Krog, der er global chef for Damco´s jernbaneaktiviteter.
Ifølge Damco vil den ugentlige øst-vest jernbane-service være omkring 20 dage hurtigere end søtransport, ligesom den vil øge pålideligheden og skabe større gennemsigtighed på tværs af forsyningskæden.
Damco´s GPS tracking system vil give kunderne “detaljeret indsigt i, hvor deres containere befinder sig” og at de er sikre på den interkontinentale rejse.
Damco Rail blev etableret i 2014 og tilbyder allerede i dag en række jernbaneløsninger, herunder en kombineret jernbane og truck service mellem Vietnam og Europa via Kina.
Kilde: TradeWinds