Maersk underskriver 8. grønne partnerskab

A.P. Møller - Maersk har i jagten på tilstrækkelige mængder grønt brændstof indgået det ottende partnerskab. Denne gang med amerikanske Carbon Sink LLC, der skal udvikle produktionsfaciliteter til fremstilling af grøn metanol i USA.

Maersk har indgået aftale med Carbon Sink, der fremstiller grøn metanol. .

Der må snart skulle fyldes ekstra blæk på fyldepennen hos A.P. Møller - Maersk, der har fuld fart på indgåelsen af partnerskaber med virksomheder verden over, der skal være med til at sikre tilstrækkelig mængder grønt brændstof til Maersk´s kommende flåde af grønne containerskibe.

Den seneste aftale - et Memorandum of Intent - med Carbon Sink skal i første omgang resultere i en produktionskapacitet på en eksisterende bioetanolfabrik i Rosholt, South Dakota og fremstille omkring 100.000 tons grøn metanol årligt.

“At sikre grønt brændstof i stor skala i dette årti er kritisk for vores indsats for at dekarbonisere vores flåde. Vi har sat et mål om netto-nul udledning i 2040 for hele vores forretning, men vigtigt for at overholde Paris-aftalen har vi også sat et 2030 mål for at sikre en meningsfuld fremgang i dette årti. Partnerskaber er afgørende på denne rejse, og jeg er meget glad for at byde Carbon Sink velkommen,” siger Berit Hinnemann, der er chef for indkøb af grønne brændstoffer i Maersk.

Carbon Sink er som nævnt det ottende partnerskab i rækken. Tidligere har Maersk indgået aftaler med CIMC ENRIC, European Energy, Green Technology Bank, Ørsted, Proman, WasteFuel og Debo med et mål om at kunne købe mindst 730.000 tons grøn metanol årligt.

Ud over disse partnerskaber har Maersk også indgået en udviklingsaftale med den spanske regering, der skal udforske muligheden for at producere op til 2 mio. tons grønt brændstof årligt i landet - og senest en aftale med Jordan. Læs mere om den sidste aftale HER:

Kilde: A.P. Møller - Maersk.

Artikler

28.05.2023| Maritimedanmark.dk

Industri

De leverer løsninger til bæredygtig skibsdrift med succes

Green Instruments, der udvikler løsninger til måling af miljøbelastningen fra containerskibe, tankskibe, krydstogtskibe m.m. oplevede en markant vækst i 2022.

27.05.2023| Maritimedanmark.dk

Havne

Kriseramt havn fik mio-underskud i 2022

Det sidste år som selvstyrehavn gav et underskud på 13,7 mio. kr. i Hanstholm Havn, men i år er der udsigt til driftsoverskud.

27.05.2023| Maritimedanmark.dk

Shipping

NGO´er advarer mod russisk arktis-sejlads

Rusland har meldt ud, at man forventer at påbegynde sejladser af den Nordlige Sørute mellem Asien og Europa fra 2024, og det bekymrer Clean Arctic Alliance, der frygter for en acceleration af afsmeltningen af Arktis.

26.05.2023| Maritimedanmark.dk

Shipping

MSC har købt ind til CO2 fri sejlads under jomfrurejse fra København

Når MSC Euribia drager ud på sin jomfrurejse vil der være fyldt 400 tons bio-LNG på tankene for at vise, at det er muligt at sejle selv de største krydstogtskibe uden at udlede drivhusgasser.

26.05.2023|Poul Breil-Hansen, Redaktør SCM.dk, Maritimedanmark.dk

Havne

Styrk cybersikkerheden: Danske havne- og logistikvirksomheder skal forbedre deres digitale forsvar

En ny rapport understreger, at cyberkriminalitet udgør den største trussel mod danske havne- og logistikvirksomheder. Risiciene forstærkes, når virksomhederne implementerer nye 4.0-teknologier som kunstig intelligens og big data. Der er derfor et presserende behov for øget fokus på it-sikkerhed og robusthed allerede i de tidlige stadier af digitaliseringsprocessen. En ekspert præsenterer her tre anbefalinger til at imødegå udfordringerne.

26.05.2023| Maritimedanmark.dk

Frivagten

Bilskibe for dyre: Renault propper tre i en

Det er blevet for dyrt at transportere nye biler på de ellers dertil indrettede bilskibe, mener Renault.

Copyright 2023