Maersk tror på størst vækst i Sydøstasien
Maersk Line har ikke rigtig kunnet mærke faldet i olieprisen i form af større overskud på bundlinjen. Til gengæld forventer rederiet en stabil vækst i handelen, især i Sydøstasien, og det vil bidrage til vækst på bundlinjen.
”Vores langsigtede kontrakter har en mekanisme, der kaldes for en bunker-justeringsfaktor, som tillader os at justere vores priser afhængigt af stigning eller fald i bunkerpriserne. Det sikrer gensidig risikoafdækning, og vi profiterer derfor ikke af lavere brændstofpriser”, siger Lars Mikael Jensen, chef for Maersk Line i Stillehavsregionen.
De lavere brændstofpriser kan dog alligevel være en fordel for Maersk Line, hvis de er med til at stimulere den økonomiske vækst.
”Den stærkere vækst i Sydøstasien bliver et fokusområde. Globalt forventer vi en vækst på 3-5 procent i handelen, det er stadig stabilt, men langt fra de 8-10 procent for 10 år siden. Men den sydøstasiatiske handel vil sandsynligvis være højere end gennemsnittet, på 6-7 procent fremadrettet”, siger Lars Mikael Jensen.
Det bliver dog ikke nogen nem opgave at sikre vækst på bundlinjen. Maersk Line har allerede signaleret, at et tilfredsstillende overskud skal opnås ved hjælp af besparelser og en effektiv drift, da fragtraterne fortsat er under pres. I de første ni måneder af 2014 fik Maersk Line et overskud efter skat på 1,7 milliarder dollar mod 1,2 milliarder dollar i samme periode i 2013. Den fremgang blev netop opnået ved hjælp af reducerede enhedsomkostninger.
Kilde: Business Day