Maersk Tankers overskud på 15 mio. USD
Maersk Tankers fik i første halvår et overskud på 15 millioner dollar, mod et underskud på 115 millioner dollar 1. halvår 2009. Omsætningen faldt fra 622 millioner dollar i 1. halvår 2009 til 579 millioner dollar i første halvår 2010.
I takt med at den kolde vinter aftog, faldt raterne for produkttankskibe i andet kvartal, mens raterne for råolietankskibe fortsatte på det pæne niveau fra første kvartal.
I markedet for gastankskibe steg raterne for VLGC betragteligt gennem andet kvartal 2010, og for første gang i 18 måneder havde Maersk Tankers fuld beskæftigelse i segmentet. Som følge af kontraktsdækning har ratestigningerne dog ikke fået fuld effekt for Maersk Tankers i andet kvartal 2010.
Tilgang af ny tonnage i markedet var i andet kvartal 2010 mindre end ventet grundet forsinkelse og udskydelse af levering af nybygninger samt øget ophugning af enkeltskrogede tankskibe.
Maersk Tankers tog i første halvår 2010 levering af et middelstort gastankskib (Handysize), et produkttankskib (Handysize) samt et lille produkttankskib (Small). I samme periode solgtes et produkttankskib (LR2), et stort råolietankskib (VLCC) samt andele i to små produkttankskibe (Small). I andet halvår 2010 forventer Maersk Tankers at tage levering af to egne skibe, mens yderligere 14 skibe er i ordre til levering i 2011-2012.
Segmentresultat eksklusive salgsavancer, nedskrivninger, hensættelser til tabsgivende kontrakter og integrationsomkostninger var for første halvår 2010 et underskud på 11 millioner dollar mod et overskud på 35 millioner dollar i samme periode 2009.
Segmentresultatet var positivt påvirket af gevinst ved salg af skibe på 28 millioner dollar mod USD 23 millioner dollar i samme periode 2009, mens resultatet i 2009 var negativt påvirket af nedskrivninger, hensættelser for tabsgivende kontrakter og integrationsomkostninger med samlet 173 millioner dollar.
Kilde: A. P. Møller - Mærsk