Maersk Tankers får nyt avanceret værktøj
Efter mindre end et års samarbejde har Maersk Tankers og teknologipartneren CargoMetrics præsenteret det første resultat af deres samarbejde. Maersk Tankers strategichef, Søren C. Meyer, betragter det nye softwareværktøj som et “stort skridt” i Maersk Tankers digitale indsats.
Det første resultat af samarbejdet er et simuleringsværktøj, der kan vurdere såvel de kommercielle risici som mulige tab og gevinster ved forskellige geografiske placeringer af Maersk Tankers skibe under kommercielt management.
Projektet startede med at søge svar på, om Maersk Tankers skulle positionere deres LR2-skibe øst eller vest for Suez Kanalen, men resultatet er langt over forventning, siger Søren C. Meyer, ifølge TradeWinds.
LR2-skibene blev valgt i den indledende fase af projektet, men det nye værktøj forventes udbredt til andre segmenter i produkttankskibs markedet.
Maersk Tankers købte en aktiepost i CargoMetrics, da samarbejdet blev indledt i fjor og har eksklusive rettigheder til samarbejdet med selskabet inden for produkttankskibsmarkedet. Men CargoMetric vil gerne i samarbejde med digitalt-indstillede tørlastrederier.
Meyer siger, at samarbejde med en strategisk partner har været kritisk for Maersk Tankers, da udviklingen ikke havde været mulig, hvis selskabet havde arbejdet alene.
Kilde: TradeWinds
Rettelse: Søren C. Meyer er strategischef og ikke som tidligere skrevet teknologichef.
Redaktionen.