Maersk Supply færdig med flådefornyelse
Maersk Maker, det sidste fartøj i Maersk Supply Service's Starfish AHTS nybygningsserie, blev leveret i går fra Kleven Yard i Norge. Fartøjet fuldfører Maersk Supply Service's flådefornyelsesprogram, med ti nybyggede skibe leveret og 23 skibe solgt i løbet af de sidste tre år.
”Det har været en prioritet for os at gøre vores del til at tackle overforsyningen i branchen, samt at styrke vores aktiv som projektleverandør. Her i slutningen af fornyelsesprogrammet har vi en mere moderne og konkurrencedygtig flåde, som kan imødekomme vores kunders behov”, siger administrerende direktør Steen S. Karstensen.
Den gennemsnitlige alder for Maersk Supply Service nuværende flåde på 44 fartøjer er reduceret til mindre end ti år. Sammensætningen af den fornyede flåde - 30 AHTS-fartøjer, 12 SSV'er og 2 PSV'er - understøtter Maersk Supply Service's integrerede løsninger til offshore-projekter.
Ti nybyggede skibe er blevet indlemmet i Maersk Supply Service-flåden siden marts 2017, nemlig seks AHTS-fartøjer i Starfish-serien og fire I-klasse SSV'er i Stingray-serien. Begge fartøjstyper er designet til at optimere pålidelighed, energieffektivitet, komfort og sikkerhed.
I 2016 satte Maersk Supply Service sig for at reducere sin flåde som følge af den globale overforsyning af offshore-støttefartøjer. I alt 23 PSV- og AHTS-fartøjer har siden forladt flåden. Det sidste af disse fartøjer forlod flåden i oktober 2018.
Kilde: Maersk Supply Service
Kilde: Sysla