Mærsk måske på vej mod opsplitning
Bestyrelsen i A.P. Møller - Mærsk arbejder på en strategiplan for selskabets fremtid. Planen ventes offentliggjort i september. Det mest sandsynlige er en opsplitning i et transportselskab og et energiselskab. Det skriver Berlingske Business med henvisning til unavngivne kilder.
”Den nye strategi er fortsat på et konceptuelt niveau. Men det tegner til, at det i slutningen af september vil komme ud, at der overordnet set vil blive skabt en transportvirksomhed og en energivirksomhed”, siger en kilde med stort kendskab til processen til Berlingske Business.
Den totale opsplitning er, ikke længere på tegnebrættet. Ifølge Berlingske hælder bestyrelsen og ejerfamilien lige nu mest til en plan om opdeling i to selskaber. Kilderne understreger dog samtidig, at planerne ikke er endeligt vedtaget.
A.P. Møller – Mærsk vil ikke udtale sig om oplysningerne til Berlingske Business. Det er til gengæld lykkedes Bloomberg at få en kommentar.
”Som vores bestyrelsesformand tidligere har sagt, ønsker vi ønsker at evaluere alle muligheder. Strukturen i gruppen er en af mange muligheder, der evalueres, men det er vigtigt at påpege, at det er en af mange muligheder, da strukturen alene ikke sikrer vækst”, skriver Louise Münter, chef for Media & Stakeholder Relations ved Mærsk i et e-mailsvar til Bloomberg.
Efter at Nils Smedegaard Andersen blev fyret som topchef sidst i juni, har Bestyrelsesformand Michael Pram Rasmussen udtalt, at alt var i spil, også en opsplitning. Det har ført til forskellige gætterier om, hvorvidt og eventuelt hvordan gruppen bliver splittet op eller om der vil ske frasalg af én eller flere dele af selskabet.
Et af de vigtige punkter i forbindelse med en eventuel opsplitning har været den vigtige DUC-aftale om rettighederne til olien i den danske del af Nordsøen. Problemet er om rettighederne kan overføres til Maersk Oil eller der kan blive tale om en genforhandling.
Præcist, hvordan den nye struktur vil blive, er endnu ikke besluttet. Det ser dog ud til, at Maersk Drilling, Maersk Supply Service og Maersk Oil bliver samlet i et nyt energiselskab, hvor Maersk Oil skal være den ledende part.
Det nye transportselskab vil komme til at bestå af Maersk Line, APM Terminals, Maersk Tankers, Damco og Svitzer.
Kilde: Berlingske Business