Maersk Line skiller sig ud i presset branche
Containerrederierne har svært ved at lægge krisen bag sig og tjener ikke penge på grund af den store overkapacitet. Maersk Line skiller sig dog ud som en klar nummer et, ikke bare med hensyn til størrelse, men også med hensyn til evnen til at tjene penge.
”Det er et irrationelt marked, hvor nogle rederier sejler med laster, der giver negativt afkast. Har man først købt skibet, skal det også ud at sejle. Alle ønsker at få højere rater, men når de så kommer lidt op, er der en, der falder for fristelsen til at sætte et ekstra skib i arbejde. Sådan vil det være de næste par år, hvor der er mere kapacitet end efterspørgsel”, siger Stig Nymann, aktieanalytiker hos Dansk Aktie Analyse.
Maersk Line er det containerrederi, der klarer sig bedst, men lever alligevel ikke op til sine egne afkastkrav. Maersk Line havde egentlig et afkastkrav på 10 procent, men sænkede det til 8,5 procent. Det er Maersk Line dog ikke i stand til at nå for øjeblikket med et afkast på kun 7,4 procent.
Containerrederierne har været vant til tocifrede vækstrater, men på grund af overkapaciteten må rederierne vænne sig til nye tider med betydeligt lavere vækst, mener Peter Sand, chefanalytiker hos Bimco.
”Containershipping har været vant til at stige mere end 10 procent både i udbud og efterspørgsel, men der er kommet et new normal nu, hvor containerfart vil generere en relativt mindre andel af handel. Selvom de fleste andre industrier formentlig ville være tilfredse med 6-7 procent vækst fremover, er det en stor ændring, når man har været vant til tocifrede vækstrater. Det gør, at vi fremadrettet skal se en lavere flådetilvækst i det, man kunne kalde globalisering 2.1. Det går stadig op, men på et noget lavere niveau”, siger Peter Sand.
A.P. Møller-Mærsk havde i 2013 en fremgang i nettoresultatet på 1,1 mia. USD, hvor Maersk Line stort set leverede al fremgangen. På trods af tilbagegang i omsætningen på grund af faldende rater havde Maersk Line en fremgang i nettoresultatet fra 2,7 mia. kr. i 2012 til 8,5 mia. kr. i 2013. Det skyldes besparelser på blandt andet bunkeromkostninger samt effektiviseringer.
Kilde: Jyllands-Posten