Maersk Line klarer sig bedst
Maersk Line er ikke bare verdens største containerrederi, det er også det containerrederi, som klarer sig økonomisk bedst. Blandt de 13 konkurrenter, som Mærsk følger, har 10 underskud eller ligger på break-even. Men Maersk Line ville foretrække, at industrien som helhed var mere profitabel.
”For Maersk Line er det en fordel at være i en position, hvor vi vokser bedre end industrien. Men vi ville hellere leve med en mindre forskel i fortjeneste og en højere gennemsnitlig profitabilitet”, siger Søren Skou, adm. direktør for Maersk Line.
Underskudsgivende konkurrenter med ejere, der har penge på lommen, er nemlig med til at sende fragtraterne i den forkerte retning og gøre problemet med overkapacitet værre, end det behøver at være.
Maersk Line havde i første halvår en overskudsgrad på 8,2 procent, hvilket var 8,5 procentpoint højere end gennemsnittet for de 13 konkurrenter, hvis udvikling Maersk Line følger.
I årets første ni måneder fik Maersk Line en nettoomsætning på 20,4 milliarder dollar mod 19,7 milliarder dollar i samme periode sidste år. På bundlinjen blev det til et overskud efter skat på 1,7 milliarder dollar mod 1,2 milliarder dollar i 2013. Fremgangen skyldes hovedsageligt, at enhedsomkostningerne med forbedret med 0,9 procent på grund af større effektivitet i netværket og lavere bunkerforbrug.
”Det er en bekymring, at industrien som helhed ikke er profitabel. Vi har brug for som industri at være i stand til at opfylde vores rolle i verden med at lette den globale handel og yde services til en lav omkostning. Det er en bekymring, at priserne er så lave, at et stort antal af rederierne ikke er i stand til at lave et overskud og generere nok penge til at kunne udskifte aktiver”, siger Søren Skou.
Maersk Line transporterer 10 procent flere containere end for to år siden, men har kun øget kapaciteten med 3-4 procent.
Kilde: Financial Times