Maersk Line har overskud efter 3. kvartal
Maersk Line fik i de tre første kvartaler i 2012 et overskud på 731 millioner kroner mod et overskud på 219 millioner kroner i perioden i 2011. Omsætningen steg fra 99,4 milliarder kroner i de tre kvartaler i 2011 til nu 119,6 milliarder kroner.
Maersk Line forventer forsat et beskedent positivt resultat for 2012 baseret på højere gennemsnitlige fragtrater
i andet halvår. Der forventes nu en stigning på 3% i den globale efterspørgsel på søfragt af containere i 2012, men et fald i containermængder til Eur.
Mængderne steg med ni procent til 6,5 mio. FFE, og de gennemsnitlige fragtrater, inklusive brændstoftillæg, var 0,2 procent højere.
Maersk Lines resultat fro tredje kvartal lå på 2,9 milliarder kroner, positivt påvirket af højere fragtrater og operationelle besparelser primært fra effektivisering i rutenetværket. Fortsat slow steaming i kvartalet har reduceret kapaciteten, hvilket har medført, dels at der er brug for at indsætte flere skibe på væsentlige ruter, dels at brændstofforbruget pr. FFE faldt med 14 procent i forhold til tredje kvartal 2011.
Pålideligheden af servicekonceptet Daily Maersk har i gennemsnit ligget over 97 procent, siden det blev indført, til trods for ændringer i rutenetværk og et antal aflyste farter i tredje kvartal.
Maersk Lines markedsandel faldt sammenlignet med fjerde kvartal 2011. Markedsandelen for de første ni må¬neder af 2012 er på niveau med samme periode sidste år.
Transporterede mængder var på samme niveau som i tredje kvartal 2011, 2,1 milioner FFE. Mængderne faldt med otte procent på Asien-Europa ruterne. Mængderne på de østgående ruter steg med ni procent og på de vestgående faldt de med 15 procent. Mængderne på Afrika og intra-Europa ruterne faldt med henholdsvis 11 og fem procent.
Den gennemsnitlige fragtrate var seks procent højere end i tredje kvartal 2011 og på niveau med andet kvartal 2012. Indtjening pr. transporteret FFE, eksklusive salgsavancer og nedskrivninger netto, steg med 2100 kroner i forhold til tredje kvartal 2011, hovedsageligt på grund af en stigning i fragtrater og lavere enhedsomkostninger.
De samlede enhedsomkostninger pr. transporteret FFE faldt med seks procent, primært på grund af et lavere brændstofforbrug pr. FFE som følge af brug af super slow steaming. Besparelsen i brændstofforbrug mere end opvejede stigningen i skibsomkostninger pr. FFE.
Brændstofprisen faldt en procent, og de samlede brændstofomkostninger faldt med 15 procent til 9,2 milliarder i forhold til samme periode i 2011. Enhedsomkostninger, eksklusive brændstofomkostninger, faldt med to procent, hovedsagelig på grund af bedre udnyttelse af kapaciteten.
Der blev leveret fire nye skibe med en samlet kapacitet på 26.000 TEU fra værfterne i løbet af tredje kvartal. Flåden består nu af 271 ejede skibe og 309 chartrede skibe med en samlet kapacitet på 2,6 millioner TEU. Gruppen ejer endvidere fem og har chartret otte multi-purpose skibe.
Maersk Line forventer ikke at tage levering af nye skibe i resten af 2012, men 25 skibe forventes leveret i perioden 2013-2015. Der blev ikke bestilt nye skibe i kvartalet.
Kilde: A.P. Møller-Mærsk