Maersk Line fortsætter med slow steaming
Maersk Line vil fortsætte med slow steaming, selvom man måske skulle tro, at de lave oliepriser ville få rederiet til at sætte farten op. En del transportfirmaer mener, at de lavere bunkerpriser skulle få rederierne til at sætte farten, for det ville give en større fleksibilitet og ville forbedre rederiernes pålidelighed.
”Det at bevæge sig væk fra den nuværende slow steaming-tilgang vil nødvendiggøre en fundamental ændring af netværket”, siger en talsperson for Maersk Line, som tilføjer, at netværket er optimeret i forhold til kommercielle og omkostningsmæssige fordele.
Analysehuset Alphaliner har beregnet, at slow steaming holder 1,3 millioner TEU beskæftiget, hvilket svarer til syv procent af kapaciteten i den globale containerflåde. Hvis rederierne begynder at sætte farten op, kan man derfor frygte, at problemet med overkapacitet i markedet bliver værre.
Fra APL’s adm. direktør Kenneth Glenn lyder det: ”Overkapaciteten i industrien og det forudsete skel mellem udbud og efterspørgsel i 2015 favoriserer fortsat slow steaming og brug af større, brændstofeffektive containerskibe”.
Også Drewry Maritime Research forventer ikke, at rederierne vil begynde at sætte skibenes fart op, selvom netop de stigende bunkerpriser var årsag til, at man begyndte på slow steaming. Begrundelsen er, at der simpelt hen er for stor overkapacitet i markedet.
Kilde: Ship & Bunker