Maersk Line fik overskud på 3,7 mia. kr.
Maersk Line fik i 1. halvår et overskud på 3,7 milliarder kroner, mod et underskud på 2,1 milliarder kroner i 1. halvår 2012. I 2. kvartal fik Maersk Line et overskud på 2,5 milliarder kroner, mod et overskud på 1,3 milliarder kroner i 2. kvartal 2012.
Maersk Lines omsætning faldt til 74,0 milliarder kroner i 1. halvår 2013 fra 78,2 milliarder kroner i 1. halvår 2012.
Maersk Line ændrer sit forventede resultat fra et bedre resultat end i 2012 (461 millioner dollar) til væsentligt over 2012 resultatet primært baseret på en fortsat stærk omkostningsstyring samt det forbedrede resultat i første halvår 2013 sammenlignet med sidste år.
Den globale efterspørgsel på transport af containere forventes at stige med 2-3 procent i 2013, lavere på Asien–Europa ruterne, men understøttet af øget vækst i import til markeder med høj vækst.
Det bedre resultat i årets andet kvartal skyldtes lavere enhedsomkostninger som følge af konstant fokus på driftsomkostningsbesparelser primært gennem effektiviseringer i rutenetværket samt lavere bunkerpriser. Resultatet øgede afkastet af den investerede kapital (ROIC), fra 4,6% i andet kvartal 2012 til 8,5% i andet kvartal 2013.
Omsætningen på 38,2 milliarder kroner var 9,2% lavere end i andet kvartal 2012 og var negativt påvirket af en reduktion i de gennemsnitlige fragtrater på 13,1% til 2.618 USD/FFE, men positivt påvirket af en beskeden stigning i mængder på 2,1% til 2,2 milioner FFE. Fragtraterne reduceredes med 5,5% i forhold til første kvartal 2013.
Udsigterne for containertransport er fortsat udfordrende, da efterspørgslen fortsat forventes at være svag i 2013,mens leveringer af nye skibe forventes at udgøre 9,5% af flåden. Som følge heraf vil Maersk Line fortsat have fokus på kapacitetsstyring, herunder oplægning af skibe samt aflyste afgange.
De samlede omkostninger pr. FFE reduceredes med 12,7% til 2.703 USD/FFE, hovedsagelig på grund af effektiviseringer i rutenetværket.
Maersk Line fortsatte bestræbelserne på en energieffektiv drift af containerskibene for at reducere udledninger og spare på brændstoffet. Reduktionen på 31% i brændstofomkostninger til 7,4 milliarder kroner i forhold til andet kvartal 2012 skyldtes et 18% lavere brændstofforbrug samt en reduktion på 15% i den gennemsnitlige bunkerpris.
Maersk Line tog ikke levering af nye skibe, og ingen skibe blev solgt i kvartalet. Ved udgangen af andet kvartal 2013 bestod flåden af 275 ejede skibe (1,5 mio. TEU) og 309 chartrede skibe (1,1 mio. TEU) med en samlet kapacitet på 2,6 mio. TEU. Maersk Line ejede fem og chartrede fire multi-purpose skibe.
Kapaciteten for Maersk Lines flåde blev reduceret med 0,9% fra udgangen af andet kvartal 2012 og er blevet reduceret med 8,7% i antal skibe. Kapaciteten, som midlertidigt er taget ud af drift ved udgangen af andet kvartal 2013, var 58.000 TEU (11 skibe) mod 163.000 TEU (28 skibe) ved udgangen af første kvartal 2013. Maersk Lines kapacitet midlertidigt taget ud af drift svarer til cirka 13% af den samlede oplagte kapacitet i markedet.
20 skibe på i alt 360.000 TEU er bestilt til levering i løbet af 2013-2015. De første fem af disse 20 Triple-E containerskibe til ruterne mellem Asien og Europa vil blive leveret i 2013. Der blev ikke bestilt nye skibe i andet kvartal 2013.
Kilde: A.P. Møller-Mærsk A/S