Maersk Line anklages for prisfusk
Siden årsskiftet er Maersk Lines containerrater steget markant. Det har fået den dansk-norske garagevirksomhed ABC Porter til at anklage virksomheden for kunstigt at løfte priserne, men det afviser Maersk Line.
"Jeg har hørt fra flere shippingfolk, at der er enighed om at lægge skibe op og beholde dem der, så prisen kan presses i vejret til det urimelige. Men det lyder alarmerende i mine ører, når alting falder i pris, og containerne pludselig stiger", siger Glenn Jensen, eneindehaver af ABC Porter, til Morgenavisen Jyllands-Posten.
Siden nytår har ABC Porter oplevet en tredobling i fragtraterne. Glenn Jensen mener, at de høje fragtrater er med til at forhindre samfundsøkonomien i atter at komme på rette spor, da regningen for de stigende fragtrater i sidste ende ender hos forbrugerne. Derudover skaber det undren hos Glenn Jensen, at stigningerne rammer alle rederier samtidig.
Maersk Line afviser kritikken, og forklarer at man ikke hovedkulds tager skibe, som er lagt op, ind i markedet.
"Vi holder ikke bevidst skibe, som ville kunne drives rentabelt, ude af service, men det tager tid at aktivere et skib, som er lagt op. Ligeledes er det forbundet med betydelige omkostninger, og der skal derfor være en vis sandsynlighed for, at skibet vil kunne bruges i en længere periode for, at det er økonomisk fornuftigt at aktivere det", siger Karsten Kildahl, chef for salg og marketing i Maersk Line.
Hos Nordea mener man, at prisstigningerne skyldes rederiernes finansielle situation.
"Objektivt kan man konstatere, at containerrederierne gennem mange år ikke har tjent penge. De har tværtimod haft store tab. Containerrederierne har brug for en højere indtjening for at opnå balance i både indtjening og likviditet. Så der er lang vej til overnormal profit", siger Lars Kyvsgaard, vicedirektør og chef for Nordeas shippingafdeling.
Kilde: Morgenavisen Jyllands-Posten