Mærsk-køb af NOL kan sænke kreditrating
Neptune Orient Lines Ltd meddelte i sidste uge, at der er i forhandlinger i gang med Mærsk og CMA CGM, da Sydøstasien største containerselskab søger en køber. Låneomkostninger for begge potentielle bejlere er steget siden annonceringen.
”Maersk Line kan muligvis hente nogle synergier fra en overtagelse. Men Maersk Line er en af de få rentable virksomheder i sektoren, og det kunne udhule indtjeningen i første omgang”, siger Marie Fischer-Sabatié, en senior vice president hos Moodys Investors Service til Bloomberg.
Lånemarkederne advarer A. P. Møller-Mærsk A/S mod at forsøge opkøb af andre større nødlidende containerrederier. Det vurderes, at det kan komme til at koste dyrt på den danske koncerns kreditvurdering på den korte bane.
Kursen på obligationerne bag Maersks lån på 750 millioner dollar til 2,55 procent med udløb i 2019 er i løbet af denne uge faldet, så renten nu er 2,84 procent. I juni havde Moodys anlagt et positivt syn på sin Baa1 rating for Mærsk.
Containerrederierne lider af en giftig cocktail af overkapacitet og langsom global vækst, som har sendt fragtraterne i bund og gjort nogle af verdens største søhandelsruter urentable.
Industrien har reageret med afskedigelser og, i begrænset omfang, kapacitetsnedskæringer. Hidtil har der været lidt konsolidering i form af fartøjsdelings aftaler med rivaler.
”Rigtig konsolidering kan være positiv for omkostningsstrukturen af de involverede virksomheder, men det ville sandsynligvis kræve mere end blot en eller to fusioner for væsentligt at forbedre de generelle markedsforhold i containermarkedet”, siger Fischer-Sabatié.
Singapore-rederiet Neptune Orient Lines’ containerdivision APL har tabt markedsandele og har i årevis haft underskud på bundlinjen. Selv store omkostningsbesparelser har ikke kunnet skabe overskud i APL, og det seneste tredje kvartalsresultat viste et tab på 96 millioner dollar.
Det vil, med de nuværende markedsforhold, blive en hård kamp for Maersk Line stadig at kunne levere overskud, hvis rederiet skal overtage et større underskudsgivende containerrederi vurderes det. Derfor er der stor fare for at Maersk-koncernens kredirvurdering vil blive sænket.
Det vurderes, at NOL vil koste 2,7 milliarder dollar, hvis det ender med en købsaftale.
Kilde: Bloomberg