Mærsk hjælper Lyngsø gennem krisen
En stor ordre på navigationsanlæg til Maersk Lines nye Triple-E containerskib hjælper Lyngsø Marine gennem krisen. Selskabet med hovedsæde i Hørsholm har nemlig udviklet og leveret det navigationssystem, der sidder i Maersk Lines nye kæmpeskibe.
"Huset her er jo fyldt med ærekære mennesker, som sætter en stolthed i at gøre et godt stykke arbejde. Denne ordre vil profilere os i markedet, og udstyret skal jo sidde i skibene i mindst 20 år", siger adm. direktør Kjeld Dittmann fra Lyngsø Marine til Børsen.
Lyngsø Marine er et ud af en lille snes danske firmaer, som blev udvalgt af Mærsk, da rederiet i 2011 skulle vælge leverandør til de 20 nye kæmpe-containerskibe, der bygges på det sydkoreanske skibsværft, Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co.
Når kaptajneerne på verdens største skibe skal manøvrere de 400 meter lange fartøjer rundt på verdenshavene, er det elektronik fra et dansk firma, som sikrer, at skibet kommer sikkert i havn.
Lyngsø Marine fik ordren efter en lang udvælgelsesproces i kraft af selskabets historie, hvor firmaet gennem mere end 50 år har specialiseret sig i levering af elektroniske løsninger til den globale handelsflåde.
Derudover var Mærsk i forvejen en stor kunde hos Lyngsø Marine, der også har en lang række andre store danske rederier på kundelisten.
Lyngsø Marines automationssystem betyder, at de store skibe kan sejles mere effektivt og med en lille bemanding. Det var afgørende for Maersk Line, hvis mål var mere økonomiske og energieffektive skibe. Firmaet har arbejdet tæt sammen med Maersk Line om udviklingen af teknologien i den nye løsning.
Firmaets løsning har desuden den fordel, at det bygger på et standardsystem, som kan programmeres på forskellige måder, hvilket gør det billigere at vedligeholde.
Parterne oplyser ikke om værdien af ordren, der har været med til at redde firmaet gennem krisen i det globale shippingmarked, der har lagt stort pres på mange udstyrsproducenter.
"Ordren udligner det dyk, som ellers ville være kommet, så den var godt timet. Men vi er ikke blevet forgyldt, for de er jo gode købmænd hos Mærsk," siger Kjeld Dittmann.
Kilde: Børsen