Mærsk bygger energivenlige skibe
Et helt nyt design skal nedsætte udslippet af CO2 fra Maersk Lines kommende containerskibe med op til 22 procent. Det nye design vil blive afprøvet i en serie på 16 containerskibe som Maersk Line er ved at få bygget i Sydkorea.
"Vi ønsker i A.P. Møller Mærsk at tage lederskab i udviklingen af mere klimavenlig skibstransport. Derfor benytter vi situationen nu, hvor de asiatiske skibsværfter mangler ordrer og derfor er villige til at gå langt for at opfylde rederiernes ønsker, til at sætte massiv fokus på tiltag, der kan reducere brændstofforbruget og dermed sænke CO2-udslippet", siger Bo Cerup-Simonsen, vicepresident for Maersk Maritime Technology i A.P. Møller Mærsks tekniske organisation, til business.dk
Merprisen på de 16 nye skibe bliver cirka 15 procent i forhold til et standard containerskib på 7.450 TEU.
De 16 nye containerskibe, der fra begyndelsen af 2010 skal sejle på Mærsks containerruter Sydamerika-Europa og Sydamerika-Asien, henter deres brændstofbesparelser ved en række mindre tiltag på forskellige dele af skibet.
F.eks. vil man ændre på formen af den nederste del af bulben. Man vil øge propellernes diameter, man vil genbruge den varme udstødningsgas i skibets energiforsyning, og man vil male skibet med en særlig bundmaling, der giver mindre gnidningsmodstand mod vandet. Alt i alt giver tiltagene en energibesparelse på op mod 550.000 ton udledning af CO2 på de 16 skibe tilsammen - hvilket svarer til den samlede årlige udledning fra 195.000 husstande.
"Med de nye skibe tager vi en langsigtet tilgang til skibsdriften. Selv om vi årligt sparer omkring 50 mio. dollar i brændstof på de nye skibe, vil meromkostningen ved bygning have en tilbagebetalingstid på over 10 år. Det er klart længere tid, end man ser generelt i branchen", siger Bo Cerup-Simonsentil business.dk
Leverancen af de 16 nye klimavenlige skibe er kun første skridt i A.P. Møller Mærsks bestræbelser på at få en mere grøn profil. Selskabet har allerede planlagt en anden nybygningsserie på 22 skibe. Samtidig er man i gang med at undersøge, hvordan man kan gøre en nybygning på fire nye tankskibe mere klimavenlige.
"Vi har blandt andet opnået de store besparelser ved at anvende nye principper for optimering af skrogformen baseret på et fint kendskab til den aktuelle kombination af farter og dybgange. Endelig overvejer vi også en komplet screening af vores eksisterende flåde på flere end 300 skibe, hvor vi nøje vil gennemgå, hvilke tiltag vi her kan tage for at reducere brændstofforbruget. Det er dog endnu for tidligt at sige, hvor store besparelser det vil give", siger Troels Posborg, projektleder i Maersk Maritime Technology, til avisen.
Kilde: business.dk