Mærsk bestiller yderligere seks metanolskibe
Maersk har bestilt yderligere seks store containerskibe der kan sejle på grøn metanol. De seks skibe skal bygges af Hyundai Heavy Industries og har en nominel kapacitet på ca. 17.000 TEU. De erstatter eksisterende kapacitet i Maersk-flåden.
”Der er behov for global handling i dette årti for at opfylde Paris-aftalens mål om at begrænse den globale opvarmning til en temperaturstigning på 1,5°C”, siger Henriette Hallberg Thygesen, administrerende direktør for Fleet & Strategic Brands i Maersk.
”Disse seks skibe, der kan operere på grøn metanol, vil yderligere accelerere bestræbelserne på at tilbyde vores kunder klimaneutral transport”, siger Henriette Hallberg Thygesen.
Med ordren har Mærsk i alt bestilt 19 skibe med dual-fuel-motorer, der kan operere på grøn metanol.
”Grøn metanol er den bedste skalerbare grønne brændstofløsning i dette årti, og vi er glade for at se flere andre redere vælge denne vej. Det tilføjer yderligere momentum til den hurtige skalering af tilgængelighed, der er nødvendig for at nedbringe præmien på grøn methanol og accelerere udviklingen af klimaneutral skibsfart”, siger Palle Laursen, Chief Fleet & Technical Officer hos Mærsk.
Ekstraudgiften i forhold til konventionelle brændstofkapaciteter er yderligere kapitaludgifter for methanol dual-fuel-fremdrift i intervallet 8-12%, hvilket er en forbedring i forhold til, da Maersk bestilte otte skibe med samme teknologi sidste år.
De seks 17.000 TEU-skibe skal alle leveres i 2025 og skal sejle under dansk flag. De indgår som en del af Mærsks igangværende flådefornyelsesprogram, og deres kapacitet vil erstatte en tilsvarende stor kapacitet, der forlader Maersk flåden.
Når alle 19 skibe i bestilling er indsat og har erstattet ældre skibe, vil de generere årlige CO2-emissionsbesparelser på omkring 2,3 millioner tons.
Redaktionen