Mærsk bag brug af løgnedetektortest
En række lastbilchauffører fra El Salvador forklarer over for Fagbladet 3F, at de skulle gennemgå en løgnedetektortest for at blive ansat hos Mærsk. Mærsk erkender at brugen af løgndetektorer, men siger at man nu har sat en stopper for metoden.
Det er Fagbladet 3F der, på samme dag som for A.P. Møller-Mærsk holder generalforsamling, bringer historien om, at lastbilchauffører fra El Salvador skulle igennem en løgdetektor-test efter røveri af containere.
Detektorerne er ifølge chaufførerne også blevet brugt i forbindelse med ansættelser, hvor chaufførerne blandt andet skulle svare på, om de var kriminelle, pædofile, eller homoseksuelle, og om de var medlem af en fagforening.
Maersk Line erkender overfor Fagbladet 3F, at selskabet i strid med selskabets egne etiske regler har været ansvarlig for løgnedetektortest mod chauffører i Mellemamerika i en årrække.
"Vi har brugt et sikkerhedsfirma til at efterforske røverier, da politiet ikke har ressourcer til at efterforske forbrydelser til bunds. Det er helt almindelig praksis for sikkerhedsfirmaer i Mellemamerika at bruge løgnedetektortest", siger Helene Regnell, CSR-chef i Maersk Line til Fagbladet 3F.
Regnell understreger, at Mærsk nu har sat en stopper for metoden, og at de løgnedetektortests som selskabet har kendskab til, er foregået frivilligt, og derfor har været lovlige.
CSR-chefen afviser derimod kendskab til, at chaufførerne er blevet spurgt om medlemskab af fagforening eller seksuel orientering
"Hvis der er stillet sådanne spørgsmål, vil det være totalt uacceptabelt", siger Helene Regnell til Fagbladet 3F.
Kilde: Fagbladet 3F