Mærsk anklages for dobbeltspil om skrotning
Mens Mærsk Line i 2013 og 2014 offentligt gik ind for forsvarlig skrotning af skibe, blev 14 chartrede fartøjer sendt til ophugning på åben strand i Bangladesh og Indien. Mærsk erkender, at man har opført sig forkert ved at presse et tysk rederi til uforsvarlig ophugning.
”På denne aftale ser vi klart, at vores påvirkning er gået i den forkerte retning, og at den type påvirkning er uheldig. Det er noget, som vi helst ikke bør gøre”, siger Trond Westlie, finansdirektør og medlem af Mærsks øverste ledelse til Politiken.
Mærsk spillede dobbeltspil om sin holdning til forsvarlig ophugning af skibe i 2013 og 2014. Det viser fortrolige kontrakter, som Politiken i dag har offentliggjort
indholdet af i samarbejde med mediecentret DanWatch og TV 2.
I august 2013 forhandlede Mærsk med det tyske selskab MPC Capital om at afbryde en kontrakt om 14 skibe, som Mærsk havde chartret hos MPC Capital. Maersk Line havde overtaget de chartrede skibe i forbindelse med købet af konkurrenten P&O Nedlloyd i 2005.
Mærsk ønskede, at de dårligt vedligeholdte skibe på grund af overkapacitet på markedet skulle skrottes, to år før kontrakten udløb. Et nøglepunkt i kontrakten var, at MPC forpligtede sig til at skaffe den bedst mulige pris per ton skrottet stål.
Ifølge kontrakten skulle Mærsk have overskuddet udbetalt, hvis prisen oversteg 447 dollar per ton. Ifølge analysebureauet Drewry kunne så høj en pris på daværende tidspunkt kun opnås ved ophugning på åben strand i Bangladesh, Indien eller Pakistan. 11 af de 14 skibe blev skrottet i Indien og tre i Bangladesh.
”Vi erkender, at vi ikke burde have indgået en aftale, der ansporede ejeren til at finde den højeste stålpris, står der i et skriftligt svar fra Mærsk til Politiken.
Kilde: Politiken