Maersk afviser LNG - venter på CO2-neutralt
A.P. Møller - Maersk kommer ikke til at bestille skibe, der sejler på LNG, men vil vente med at bestille nye, til selskabet har afklaret, hvad der skal være fremtidens CO2-neutrale brændstof.. Det fastslog topchef Søren Skou efter fremlæggelsen af kvartalsregnskabet onsdag.
Mens CMA CGM er i gang med en voldsom satsning på LNG-drevne containerskibe i mega-klassen, afviser Maersk fortsat LNG som et relevant brændstof i en overgangsperiode.
“Vi tror ikke på, at LNG kommer til at spille en stor rolle for os som et overgangs brændstof. Det er stadig et fossilt brændstof, og vi vil hellere gå fra det vi gør i dag direkte til et CO2-neutralt brændstof,” sagde Søren Skou på telekonferencen efter fremlæggelsen af kvartalsregnskabet onsdag.
Han slog samtidig fast, at Maersk holder sig til sit fokus på øget indtjening frem for større omsætning gennem kapacitetsudvidelser med skibe i mega-klassen på mere end 20.000 teu, og vil foreløbig fastholde den nuværende kapacitet på omkring 4 mio. teu. Der vil dog blive nødvendigt at udskifte nogle af skibene i 10.000-15.000 teu klassen efterhånden som de ældes, fordi det er mere omkostningseffektivt at eje dem end at chartre dem, påpegede han.
“Vi er meget opmærksomme på den teknologi-risiko, der er ved at bestille skibe på nuværende tidspunkt. Ideelt set vil vi gerne regne ud - og det arbejder vi hårdt på - hvad fremtidens brændstof skal være, og så starte med at bygge skibe, der benytter dette brændstof, når vi behøver dem,” sagde Søren Skou.
A.P. Møller - Maersk arbejder på at få det første CO2-neutrale skib i vandet i 2030.
Kilde: TradeWinds.