Maersk: 3 brændstoffer vejen til 0-udledning

Alkohol, biometan og ammoniak er de tre brændstoffer, der ifølge Maersk og Lloyd´s Register er værd at satse mest på for at fjerne udledningen af drivhusgasser fra de helt store, oceangående skibe. Ifølge Maersk vil de største udfordringer være at finde på land.

Maersk har sat sig for at være markedsleder inden for skibsfarten i forhold til at reducere udledningen af drivhusgasser. Og et nyligt studie gennemført af Maersk i samarbejde med Lloyd´s Register viser ifølge rederiet, at alkohol, biometan og ammoniak ud fra en markedsfremskrivning er de bedst egnede, hvis målet om en klimaneutral skibsfart skal nås.

“Den største udfordring er ikke på havet, men på land,” siger Søren Toft, COO i Maersk. “De teknologiske ændringer inde i skibene er små sammenlignet med de massive innovative løsninger og brændstoftransformationer, der må opfindes for at producere og distribuere bæredygtige energikilder i en global skala. Vi skal have et kommercielt levedygtigt og klimaneutralt skib i drift om 11 år fra nu,” siger Søren Toft.

Omkostningerne forbundet med at udnytte de tre brændstoffer er ifølge Maersk nogenlunde den samme, men de indebærer forskellige udfordringer og muligheder.

“Det er for tidligt at udelukke noget fuldstændigt, men vi er sikre på, at disse tre er det rigtige sted at starte. Dér vil vi bruge 80 pct af vores fokus på og benytte de sidste 20 pct. på andre muligheder,” siger Søren Toft.

Ifølge Maersk og Lloyd´s Register er det usandsynligt, at batterier og brændselsceller for nærværende kommer til at spille en rolle, når det handler om en kommercielt levedygtig og kulstofneutral fremdrift af de helt store, oceangående skibe.

Kilde: Maersk

Artikler

28.05.2023| Maritimedanmark.dk

Industri

De leverer løsninger til bæredygtig skibsdrift med succes

Green Instruments, der udvikler løsninger til måling af miljøbelastningen fra containerskibe, tankskibe, krydstogtskibe m.m. oplevede en markant vækst i 2022.

27.05.2023| Maritimedanmark.dk

Havne

Kriseramt havn fik mio-underskud i 2022

Det sidste år som selvstyrehavn gav et underskud på 13,7 mio. kr. i Hanstholm Havn, men i år er der udsigt til driftsoverskud.

27.05.2023| Maritimedanmark.dk

Shipping

NGO´er advarer mod russisk arktis-sejlads

Rusland har meldt ud, at man forventer at påbegynde sejladser af den Nordlige Sørute mellem Asien og Europa fra 2024, og det bekymrer Clean Arctic Alliance, der frygter for en acceleration af afsmeltningen af Arktis.

26.05.2023| Maritimedanmark.dk

Shipping

MSC har købt ind til CO2 fri sejlads under jomfrurejse fra København

Når MSC Euribia drager ud på sin jomfrurejse vil der være fyldt 400 tons bio-LNG på tankene for at vise, at det er muligt at sejle selv de største krydstogtskibe uden at udlede drivhusgasser.

26.05.2023|Poul Breil-Hansen, Redaktør SCM.dk, Maritimedanmark.dk

Havne

Styrk cybersikkerheden: Danske havne- og logistikvirksomheder skal forbedre deres digitale forsvar

En ny rapport understreger, at cyberkriminalitet udgør den største trussel mod danske havne- og logistikvirksomheder. Risiciene forstærkes, når virksomhederne implementerer nye 4.0-teknologier som kunstig intelligens og big data. Der er derfor et presserende behov for øget fokus på it-sikkerhed og robusthed allerede i de tidlige stadier af digitaliseringsprocessen. En ekspert præsenterer her tre anbefalinger til at imødegå udfordringerne.

26.05.2023| Maritimedanmark.dk

Frivagten

Bilskibe for dyre: Renault propper tre i en

Det er blevet for dyrt at transportere nye biler på de ellers dertil indrettede bilskibe, mener Renault.

Copyright 2023