Luftskibe kan give billig havmølletransport
Inden for få år kan luftskibe og droner blive en løsning af vindmøllesektorens udfordringer med dyr og kompleks logistik. En af sektorens helt store udgiftsposter er transporten, da det er en omstændelig affære at fragte de gigantiske vindmølledele med lastbiler og skibe.
”Vi er i den heldige situation, at vindenergibranchen vokser over hele verden, og vindmøllerne bliver både større og mere effektive. Men de større, tungere dele giver samtidig en udfordring i forhold transport og forurening, især via vejene”, siger Henrik Wadmann, projektleder i erhvervsnetværket for den nordjyske vindmøllebranche, Hub North.
Inden for en overskuelig fremtid kan tonstunge vindmølledele komme til at svære over os i luftskibe i tre kilometers højde fra produktionsstedet direkte til vindmøllesitet. Luftskibene skal drives af solceller eller på anden vis være CO2-neutrale og naturligvis være akkurat lige så manøvrerbare som almindelige fly.
I forbindelse med afgangsprøven fra Arkitektskolen i Aarhus fremlagde de to indehavere af Kirt x Thomsen, Rune Kirt og Mads Thomsen, hvad der i starten blev betragtet som lidt for vidtløftige idéer, selvom luftskibsteknologi er blevet anvendt til overvågning inden for forsvaret i mange årtier.
”Vi ville lave en CO2-neutral løsning til vindmølletransport og samtidig effektivisere den komplekse logistik. Derfor undersøgte vi, hvordan luftskibet kunne bryde den logistiske mur, som vindmøllesektoren har ramt”, siger Rune Kirt, CEO og partner ved Kirt x Thomsen.
Flere luftskibsvirksomheder arbejder med at skabe en prototype, som til at starte med vil kunne løfte mellem 10 og 60 tons, afhængig af luftskibsteknologien. Rune Kirt mener ikke, der vil gå mere end to-tre år, før de første luftskibe til tung last er en realitet.
”Britiske Airlander foretager testflyvninger i fuld offentlighed med deres kommende ti-tonner. Og længere ude i fremtiden er jeg sikker på, vi vil se luftskibe, der løfter op til 1.000 tons. Det bliver mere og mere aktuelt, eftersom vindmølleteknologien vinder frem i selv de mest uvejsomme terræner, hvor det er meget vanskeligt at sejle eller køre til”, siger Rune Kirt.
Kilde: Hub North