Luftskibe kan give billig havmølletransport

Inden for få år kan luftskibe og droner blive en løsning af vindmøllesektorens udfordringer med dyr og kompleks logistik. En af sektorens helt store udgiftsposter er transporten, da det er en omstændelig affære at fragte de gigantiske vindmølledele med lastbiler og skibe.

Arkivbillede af nattransport af stor møllevinge.

”Vi er i den heldige situation, at vindenergibranchen vokser over hele verden, og vindmøllerne bliver både større og mere effektive. Men de større, tungere dele giver samtidig en udfordring i forhold transport og forurening, især via vejene”, siger Henrik Wadmann, projektleder i erhvervsnetværket for den nordjyske vindmøllebranche, Hub North.

Inden for en overskuelig fremtid kan tonstunge vindmølledele komme til at svære over os i luftskibe i tre kilometers højde fra produktionsstedet direkte til vindmøllesitet. Luftskibene skal drives af solceller eller på anden vis være CO2-neutrale og naturligvis være akkurat lige så manøvrerbare som almindelige fly.

I forbindelse med afgangsprøven fra Arkitektskolen i Aarhus fremlagde de to indehavere af Kirt x Thomsen, Rune Kirt og Mads Thomsen, hvad der i starten blev betragtet som lidt for vidtløftige idéer, selvom luftskibsteknologi er blevet anvendt til overvågning inden for forsvaret i mange årtier.

”Vi ville lave en CO2-neutral løsning til vindmølletransport og samtidig effektivisere den komplekse logistik. Derfor undersøgte vi, hvordan luftskibet kunne bryde den logistiske mur, som vindmøllesektoren har ramt”, siger Rune Kirt, CEO og partner ved Kirt x Thomsen.

Flere luftskibsvirksomheder arbejder med at skabe en prototype, som til at starte med vil kunne løfte mellem 10 og 60 tons, afhængig af luftskibsteknologien. Rune Kirt mener ikke, der vil gå mere end to-tre år, før de første luftskibe til tung last er en realitet.

”Britiske Airlander foretager testflyvninger i fuld offentlighed med deres kommende ti-tonner. Og længere ude i fremtiden er jeg sikker på, vi vil se luftskibe, der løfter op til 1.000 tons. Det bliver mere og mere aktuelt, eftersom vindmølleteknologien vinder frem i selv de mest uvejsomme terræner, hvor det er meget vanskeligt at sejle eller køre til”, siger Rune Kirt.

Kilde: Hub North

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

01.12.2024Maritimedanmark.dk

Video af dramatisk redning i Østersøen

19.11.2024Maritimedanmark.dk

Bulkeren Ruby losser en del af sin sprængfarlige last i Nordsøen

08.11.2024Maritimedanmark.dk

Ny bog sætter ord og billeder på skibsværfternes historie

24.10.2024Maritimedanmark.dk

Fransk chokolade og kaffe-importør til bygge sejldrevet containerskib

21.10.2024Maritimedanmark.dk

Det kan godt være at kranen var udtjent, men....

16.10.2024Maritimedanmark.dk

Første billeder af sunket forskningsskib

12.10.2024Maritimedanmark.dk

Dansk pirat-historie går verden rundt

11.10.2024Maritimedanmark.dk

Vild video viser orkanen Milton fra sejlende drone

Jobmarked

Se alle

WÄRTSILÄ DANMARK A/S

Sales Manager - New Building & Retrofit Solutions

Wärtsilä is a world leader in marine technology and leading the industry's transformation towards a decarbonised and sustainable future. With the world’s widest portfolio and service network, we – Wärtsilians - deliver efficient, safe and sustainable integrated products and solutions to enhance the business of our customers. The opportunities presented through digitalisation and new technologies are offering a new era of shipping. Did you know that shipping is the world’s most efficient mode of transportation and that approximately 80% of world trade is carried by sea?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.01.2025

HUMANTRUST A/S

Senior kaptajn til Danmarks flinkeste færgerederi

Samsø Rederi mangler to stk. senior kaptajner, og hvis du er en engageret skibsfører med erfaring fra den skandinaviske færgebranche, så kan roret blive dit!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Skoleskibet DANMARK søger maskinchef

MARTEC søger maskinmester til fast stilling på 1:1 ordning MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

01.01.2025

Skoleskibet Danmark

Bådsmand til Skoleskibet DANMARK

MARTEC og Skoleskibet DANMARK søger bådsmand med håndværksmæssig baggrund til fast stilling på 1:1 ordning. MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer planlagte årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

11.12.2024

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark