Lodsliberalisering er måske ulovlig
Danmark kan måske komme i strid med nabolande og andre samhandelspartnere. Danmark er forpligtiget til at sikre, at udenlandske skibe betaler det samme som danske skibe for lodsning og ikke pålægger udenlandske skibe ekstra afgifter i forbindelse med passage af dansk farvand.
Lovforslaget om liberalisering af lodsmarkedet i Danmark, som skal behandles i Folketinget, strider måske på flere punkter mod den såkaldte Øresundstraktat. Den 157 år gamle ’Traktat ang. Afløsningen af Sund- og Bælttolden’ blev indgået i 1857 ved ophævelsen af Øresundstolden, hvor en lang række søfartsnationer og nuværende samhandelspartnere betalte Danmark en klækkelig erstatning som kompensation.
Med indgåelsen af traktaten og modtagelsen af erstatningen, påtog Danmark sig samtidig en række forpligtelser. Én af dem er, at Danmarks skal sikre, at ingen udenlandske skibe betaler mere for at tage lods ved gennemsejling af dansk farvand end danske skibe.
Af den stadigt gældende traktat frem går det således, ”at Lodspengene skulle være moderate”og at ”een og samme Taxt skal gjælde for danske og fremmede Skibe, og bemeldte Afgift overhovedet kun vil kunne affordres de Skibe, der frivillig have betjent sig af Lodser”. Hele idéen med Regeringens foreslåede konkurrenceudsættelse af lodsmarkedet er imidlertid at skabe billigere, men på samme tid også differentierede, lodstakster.
Får ét rederi en billigere pris til sine skibe end et andet, fx i kraft af en storkunde- eller rabataftale mellem et rederi og et lodseri, vil det være i strid med Øresundstraktaten og dermed en overtrædelse af Danmarks internationale forpligtelser, idet det ikke længere er ”een og samme Taxt” for alle skibe.
Med Øresundstraktaten forpligtede Danmark sig også ti:l ”ikke at opkræve nogen Told, Lastepenge, Fyr- og Fyrtaarnsafgifter, Tøndepenge, eller nogen som helst anden Skibs- eller Ladningsafgift af de Skibe, der passere Belterne eller Sundet for at begive sig fra Nordsøen til Østersøen, eller omvendt, hvad enten de ikkun seile igjennem de Danske Farvande eller nødes til der at kaste Anker eller søge Havn, det være sig paa Grund af Søtilfælde eller formedelst Handelsoperationer”.
Men dette er netop, hvad lovforslaget bl.a. lægger op til. For at det statsejede lodseri DanPilot skal kunne opretholde forsyningspligten i samtlige danske farvande, skal et såkaldt forsyningspligtsbidrag, indeholdt i samtlige lodstakster, dække DanPilots omkostninger ved at opretholde forsyningspligten.
Dermed pålægges udenlandske skibe reelt en afgift, hvilket er i strid med Danmarks internationale forpligtelser. De lande Danmark har forpligtet sig over for er bl.a. USA, Norge, Sverige, Tyskland, Holland, Storbritannien, Rusland, Frankrig og mange andre lande, hvis skibe besejler de danske stræder.
Kilde: Søfartens Ledere