Lodser: Danske lodser i danske farvande
De danske lodser kæmper for, at lodsninger i danske farvande skal varetages af danske lodser. De frygter, at yderligere liberalisering af lodsområdet kan betyde, at udenlandske lodser underbyder de danske.
”Vi erfarer, at der nu på ny er tanker om en ny revision af Lodsloven med øget markedsåbning. Det vil Danske Lodser gerne advare imod”, siger Ib Henriksen, formand for Danske Lodser, til fagbladet Søfartens Ledere.
”Lodsning i danske farvande og havne bør foretages af danske lodser med de højeste kompetencer; kun på den måde bibeholder vi den vidensbank af erfaring, der er oparbejdet gennem mange generationer”, siger Henriksen.
Danske Lodser mener, at konkurrence inden for lodsning favoriserer økonomisk regulering i stedet for sikkerhed, og at den potentielle besparelse fra marginale omkostningsbesparelser er højt overvurderet i forhold til den forøgede sikkerhedsrisiko og risiko for miljøet.
Ib Henriksen peger desuden på, at hvis der sker en yderligere liberalisering af lodsningerne, er der ikke nogen sikkerhed for, at det er danske lodser, der kommer til at sejle i danske farvande:
”Når de private lodserier ønsker en yderligere liberalisering, er det vel fordi de forestiller sig, at det er deres forretningsområde, der udvides. Men i den forbindelse er det vigtigt at være opmærksom på, at også private, udenlandske lodser kan byde ind - fx polske lodser, der med dansk lodscertifikat så kan tilbyde transitlodsninger igennem danske farvande, formentligt til billigere priser end danske lodser”, siger lodsformanden til fagbladet.
”Vi har allerede i dag udenlandske lodser i danske farvande. Fx kan en svensk lods, der kommer nordfra, lodse helt ned til bøje 23 ved Kalundborg - og igen fra Storebælt Syd. Og mens en dansk lods skal have 20 lodsninger om året for at opretholde sit lodscertifikat, er kravene til en svensk lods kun seks årlige lodsninger - hvoraf de fem må foregå i simulator! Så kan man selv tænke sig til, hvor man får den bedste sikkerhed”, siger Ib Henriksen.
Fagbladet Søfartens Ledere skriver mere om sagen i den næste udgave af bladet der udkommer i uge 14.
Kilde: Søfartens Ledere