Lobby-kæmpe er ikke grøn nok for Maersk
Utilstrækkelige grønne ambitioner har fået Maersk til at trække sig fra bestyrelsen i skibsfartens største lobbyorganisation, International Chamber of Shipping (ICS). Bestyrelsesposten er overtaget af Torm´s topchef og fmd. for Danske Rederier, Jacob Meldgaard.
Arkivfoto..
A.P. Møller - Maersk har sat sig i spidsen i forhold til en grøn omstilling af skibsfarten, og her kan lobbyorganisationen ICS slet ikke være med.
Organisationen, der arbejder for at sikre rederiernes politiske interesser i bl.a. EU og FN, arbejder ikke efter de samme ambitiøse mål som det danske rederi, må man forstå på udmeldingen fra Maersk:
“Vi gennemgår vores medlemskab én gang om året for at sikre, at de erhvervsorganisationer, som er vi er medlem af, lobbyer på linje med målene i Paris-aftalen og i andre afgørende spørgsmål. Det indebærer, at vi vurderer, om deres tilgang og arbejde reflekterer vores holdninger og værdier. Vores beslutning om at forlade bestyrelsen i ICS skal ses i det lys,” skriver Maersk på rederiets hjemmeside.
Det er de nationale rederiforeninger over hele verden, der er medlem af ICS, der dermed repræsenterer 80 pct. af den kommercielle handelsflåde i verden.
Indtil udtrædelsen var det Henriette H. Thygesen, der er medlem af koncerndirektionen i Maersk, der repræsenterede Danske Rederier i den internationale lobbyorganisation.
Maersk vil nu lægge sine kræfter i World Shipping Council, der kun repræsenterer containerrederier, men som har en målsætning, der stemmer overens med Paris-aftalen.
Hverken ICS eller Danske Rederier har ifølge Finans ønsket at kommentere Maersk´s udtræden.
Danske Rederier har udpeget sin bestyrelsesformand, Jakob Meldgaard, CEO i Torm som afløser for Henriette H. Thygesen i ICS-bestyrelsen.
Redaktionen.