LNG-skibe ombygges til flydende LNG-anlæg
Ældre LNG-skibe med kugletanke bygges om til at fungere som flydende LNG-anlæg og kan dermed få forlænget livet. Det gælder blandt andet skibene Hilli og Gimi, der tilhører Golar LNG og som begge blev bygget på det norske værft Moss Rosenberg i henholdsvis 1975 og 1976.
Arkivfoto af et LNG-skib.
Begge skibe har seks kugletanke med plads til i alt 125.000 kubikmeter flydende naturgas nedkølet til -163 grader. I stedet for at transportere den flydende naturgas, skal skibene ligge som flydende produktionsanlæg, som nedkøler, lagrer og overfører LNG, evt. også LPG og kondensat, til videre transport med et nyere skib.
Lige nu befinder Hilli sig på Keppel Shipyard i Singapore for at gennemgå en 31 måneder lang ombygning, og derefter er det Gimi, som skal bygges om. Ombygningen er beregnet til at tage 2,5 år, og Hilli bliver efter planen leveret tilbage i februar 2017. Gimi FLNG leveres derefter i tredje kvartal 2017. Det ventes, at skibene på den måde kan få forlænget livet med ekstra 40 år, nu blot som flydende LNG-anlæg.
Markedet for flydende LNG-anlæg er stort, da det er forbundet med store omkostninger at bygge nye landbaserede LNG-anlæg. Det ventes derfor, at der bliver investeret op mod 65 milliarder dollar i flydende anlæg frem mod 2020.
Det norske rederi Golar LNG har en flåde på i alt 26 LNG-skibe.
Kilde: tu.no