LNG-drevne containerskibe på vej
Hyundai Heavy Industries (HHI) og United Arab Shipping Company (UASC) er undervejs med en serie containerskibe, hvor tanken er, at de skal konverteres til at sejle på LNG. Det drejer sig om 11 stk. 14.500 TEU containerskibe samt seks stk. 18.800 TEU containerskibe. Forleden fik de to partnere en Approval in Principle (AIP) fra klassifikationsselskabet DNV GL.
”LNG som et skibsbrændstof er en tendens, hvis tid er kommet. Fordelene set fra et miljømæssigt og i stigende grad også et forretningsperspektiv bliver mere tydelige for hver dag. Men for at en innovativ idé kan sprede sig og virkelig få fodfæste, behøver du partnere, der ikke kun har en vision, men også har den tekniske ekspertise til at realisere den vision. Det stærke samarbejde mellem UASC, HHI og DNV GL har resulteret i denne milepæl – den første AIP for LNG som brændstof i et rigtigt stort containerskib”, siger Tor Svensen, adm. direktør for DNV GL Maritime.
De 17 skibe har fået en AIP som led i DNV GL’s ”LNG Ready”-service, som betyder, at skibsdesignet vil medføre en omkostnings- og tidseffektiv konvertering til LNG-drift. AIP’en er en kulmination på en intensiv udviklingsproces, hvor HHI og UASC med støtte fra design- og konsulentfirmaet Technolog Services og DNV GL har arbejdet tæt sammen om at udvikle nogle af de mest effektive, sikre og miljøvenlige store containerskibe. DNV GL har også været involveret i at optimere skroglinjerne i designet for at spare brændstof og emissioner.
Kilde: DNV GL