LNG-containerskib fik danskudviklet motor
Verdens første LNG-drevne containerskib, der bygges af Nassco Shipyard i San Diego, har fået installeret verdens første duale gasmotor. ME-GI motoren, der er udviklet af MAN Diesel & Turbo, kan med et enkelt tryk på en knap køre på gas i stedet for diesel.
”Ved at bruge denne motor i vores nye Marlin Class-skibe bliver ikke kun vores udledninger af SOx, NOx, partikler og CO2 reduceret drastisk, den vil også forbedre vores effektivitet, hvilket betyder, at disse skibe vil kræve mindre energi for at tilbagelægge den samme distance og dermed hjælpe til med at bevare miljøet”, siger Phil Morrell, vice president i TOTE Services, den afdeling af TOTE, som er ansvarlig for skibenes tekniske drift og for besætningen. TOTE Shipholding er det første selskab, der skal anvende den nye type motor i deres skibe.
Motoren er udviklet i Holeby og efterfølgende produceret i Sydkorea hos Doosan. MAN Diesel & Turbo har store forventninger til salget af den duale gasmotor og vil også udvikle et konverteringskit, så eksisterende motorer kan ombygges til gasdrift.
TOTE Shipholding’s to nye skibe bliver sat ind på en rute til Puerto Rico i slutningen af 2015 og starten af 2016.
Kilde: LNG World News