Liebherr kommenterer kran-kollaps i Rostock
Skaderne efter det spektakulære krankollaps på et nybygget offshore-skib på Liebherr værftet i Rostock tidligere på måneden løber op i millioner af euro. Den enorme kran med en løftekapacitet på 5.500 ton brød sammen under en belastningstest. Nu forklarer Liebherr årsagen.
Den tyske fabrikant, der bygger nogle af verdens kraftigste kraner, forklarer, at sammenbruddet skyldes et brud på en krog fra en tredjeparts leverandør.
Krankollapset skete under en belastningstest af den enorme kran af typen HLC 295000, der var monteret om bord på det nybyggede havvind-installations skib Orion 1, der er ejet af DEME.
Skibet ankom fra Cosco´s værft i Kina til Liebherr-værftet i november i fjor, hvor kranen blev monteret, som den sidste del af byggeprocessen.
To personer blev alvorlig kvæstet ved krankollapset.
I erklæringen om ulykken fortæller Liebherr, at alle involverede eksperter og myndigheder er enige om, at den skyldtes et brud på kranens krog.
“Den præcise årsag til, hvorfor krogen ikke kunne holde til belastningen er fortsat uklar på dette tidspunkt i undersøgelsen. Krogen er designet og købt af en ekstern leverandør. Derfor kan en design eller produktionsfejl på Liebherr-kranen udelukkes,” skriver selskabet.
Belastningstesten skulle nå op på de maksimale 5.500 ton, men kranen brød allerede sammen ved 2.600 tons.
Se eller gense kollapset herunder.