Lederne Søfart afviser udbrydergruppe
Danish Maritime Pilots (DMP) har fået afvist deres anmodning til Lederne Søfart om at deltage i overenskomstforhandlingerne med Danpilot. Begrundelsen er, at DMP, der tæller 145 lodser fra Danpilot, ikke er en fagforening.
Danish Maritime Pilots har siden etableringen i 2020, hvor hovedparten af lodserne ansat i Danpilot valgte at bryde med Lederne Søfart, kæmpet for at få lov at varetage overenskomstforhandligerne. Men den ret ligger hos Lederne Søfart, og det bliver der ikke ændret på.
Lederne Søfart skriver i et Facebook opslag, at ansøgningen fra DMP om at deltage i overenskomstforhandlingerne er blevet afvist, fordi DMP ikke er en fagforening.
“For at en forening i Danmark kan kalde sig en fagforening, og ikke kun er en forening, kræver det, at en række forhold er etableret:
- Det kræver, at man har overenskomster.
- Det kræver, at man er medlem af en af de store foreningsfælleskaber FH, AC eller LHO.
Man bør desuden være medlem af et pensionsfælleskab for at kunne forhandle pensioner,” skriver Lederne Søfart på Facebook og peger på, at organisationen
er medlem, medstifter og aktionær i PFA som alle andre maritime fagforeninger er medlem af. Og her varetages pensioner og forsikringer for lodserne.
Lederne Søfart peger på, at man “fortsat er imødekommende overfor alle lodser i Danmark, og bestyrelsen i Lederne Søfart vil gerne understrege, at alle medlemmer af Danish Maritime Pilots fortsat kan blive medlem af Lederne Søfart samt Danske Lodser.”
Ud af Danpilots 175 ansatte lodser er blot 30 fortsat organiseret i Lederne Søfart, og 90 pct. af de 30 valgte i december at stemme nej til den overenskost, som Lederne Søfart havde forhandlet på plads.
Også Danpilot fastholder, at det er Lederne Søfart, der har forhandlingsretten.
Redaktionen