Lav dimittendledighed blandt officerer
Eksperter advarer nu om, at dimittendledigheden blandt skibsofficerer er så tæt på nul, at det kan hæmme væksten. De opfordrer derfor til, at skabes et større optag på de maritime uddannelser. Det skriver fagbladet Søfartens Ledere.
”En så lav dimittendledighed, som den, der er på det maritime område, kan enten betyde, at skolerne er utroligt dygtige til at uddanne lige præcis de dimittender, som erhvervet efterspørger, eller at der simpelthen uddannes for få. Hvis det sidste er tilfældet, så er det bare med at åbne for sluserne og optage nogle flere på skolerne - særligt med de konjunkturer, vi har lige nu”, siger Mie Dalskov Pihl, senioranalytiker i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, til Søfartens Ledere.
I 2010 dimitterede 282 studerende fra SIMAC. Blot én af dem, eller 0,4 var ledig i februar 2012. Det fremgår af beskæftigelsesindekset fra Danmarks Statistik.
”Hvis virksomhederne ikke kan skaffe den nødvendige arbejdskraft og de nødvendige kompetencer, så kan vi ikke få den vækst, som samfundet har behov for”, siger Mie Dalskov Pihl.
Selvom de lave, maritime ledighedstal signalerer højkonjunktur, så oplever rederierne det modsatte, og der er grund til bekymring, når de gode tider vender tilbage, og rekrutteringsbehovet derfor vokser.
Økonomisk vismand og professor i nationaløkonomi ved Aarhus Universitet, Michael Rosholm, mener, at der med de maritime uddannelsers meget lave dimittendledighed er tale om en usædvanlig situation.
”Normalt anser vi en dimittendledighed på 0 procent for at være et stort problem. Med så lav en ledighed kan der være tale om en ekstrem mangelsituation, som typisk vil føre til en kraftig opadgående lønspiral, men det kan også skyldes, at den danske uddannelse er bedre end tilsvarende uddannelser i udlandet. Det tyder under alle omstændigheder på, at man godt kunne uddanne nogle flere”, siger Michael Rosholm, som dog ikke uden videre undersøgelser vil anbefale dette.
Søfartens Ledere foreslår, at der oprettes en maritim kompetencefond betalt af alle de rederier, offshore-virksomheder, havne og offentlige myndigheder, der beskæftiger de skibsofficerer, som primært fem rederier påtager sig at løfte sejltiden og den praktiske uddannelse for.
Læs mere mere om den foreslåede Maritim kompetencefond HER
Kilde: Søfartens Ledere