Lauritzen venter nyt milliardunderskud
J. Lauritzen styrtbløder efter at være ramt af store tab på modparter og nye nedskrivninger af skibsværdierne. Rederiet forventer nu at komme ud af 2013 med et tab i underkanten af 2 milliarder kroner, og vil sælge sine tankskibe fra.
"Som følge af den samlede effekt af adskillige modparters misligholdelse af kontrakter siden 2011 og de forsat udfordrende markedsudsigter, vil vi øge vor likviditet ved salg af udvalgte aktiver", siger rederiets topchef Jan Kastrup-Nielsen.
"Mere end noget andet står JL for troværdighed og ved at trimme vor balance vil vi sikre at vi kan opfylde vore forpligtelser og derved skabe grundlag for nye investeringer", siger Kastrup-Nielsen.
"Modparters misligholdelse af kontrakter, ændringer i markedsbetingelserne for shuttletankskibe, øget bestilling af brændstofeffektive tørlastskibe og strategiske beslutninger i relation til vore produkttankskibe har betydet fald i værdien af flåden og ført til samlede nedskrivninger på 207 millioner dollar med en meget negativ indvirkning på nettoresultatet til følge. Efter nedskrivninger er solvensen 38 procent og likvide midler udgør 179 millioner dollar, hvilket er tilstrækkeligt til at opfylde alle klausuler i vore låneaftaler", konstaterer topchefen i en kommentar til regnskabet.
Nettoresultatet for 2013 forventes nu at blive et tab på mellem 310 og 340 millioner dollar, svarende til 1,7 – 1,9 milliarder kroner. Frasalg af aktiver kan få yderligere negativ indvirkning på resultatet for 2013, men forventet positiv effekt på JL’s likviditet. JL forventer også ved udgangen af 2013 at opfylde alle klausuler i låneaftaler.
Driftsresultatet (EBITDA) udgjorde i 2. kvartal 16,3 millioner dollar, hvilket var på niveau med
forventningerne og bedre end de 9,4 millioner i første kvartal 2013. Driftsresultatet i første halvår blev på 25,7 millioner dollar mod 65,0 millioner dollar i samme periode sidste år.
Resultatet for de første seks måneder af 2012 inkluderede engangsposter og indtægter fra JL’s aktiviteter inden for hotel- og servicefartøjer, som nu er en del af Axis Offshore, der er et 50/50 joint venture.
På sammenlignelig basis var EBITDA i første halvår 2013 således 12,3 millioner dollar
lavere end de 37,6 millioner dollar der blev opnået i samme periode 2012 og nedgangen var primært relateret til tørlastaktiviteterne.
Bortset fra værdien af shuttletankskibe stabiliserede skibsværdierne, udtrykt ved mægler-vurderinger, sig generelt i første halvår 2013.
Resultatet for 1. halvår 2013 var et underskud på 262,2 millioner dollar mod et underskud på 68 millioner dollar i 1. halvår 2012.
Lauritzen Bulkers Den gennemsnitlige indtjening i spotmarkedet for tørlastskibe var lavere i første halvår 2013 end i første halvår 2012 og lavere end vore rateforventninger. Især handysize og supramax segmenterne blev hårdt ramt af nedgangen af kornafskibninger som følge af dårlig høst i eksportlandene i 2012 samt den fulde effekt af de mange leveringer af nybygninger i 2012.
Det samlede antal skibsdage udgjorde 20.166 mod 20.623 i 2012.
EBITDA var USD (12,8) mio. mod USD 10,6 mio. i 2012 som følge af de fortsat svage markedsforhold samt engangsposter inkluderet i resultatet for første halvår 2012. Resultat af primær drift var USD (181,2) mio. sammenlignet med USD (53,1) mio. i 2012 som følge af nedskrivninger og tab ved salg af aktiver.
Lauritzen Kosan Efter en svag start på året steg transporterne af petrokemiske gasarter, men den skrøbelige globale økonomi lagde en begrænsning på transporter over lange distancer, hvilket medførte et svagt fald i spotmarkedet i årets første halvdel sammenlignet med samme periode i 2012.
Det samlede antal skibsdage var 7.707 mod 7.608 i første halvår 2012.
EBITDA var USD 17,2 mio. mod USD 20,8 mio. i 2012 og resultat af primær drift var USD 5,0 mio. mod USD 7,2 mio. i 2012. Nedgangen skyldes primært større eksponering til spotmarkedet p.g.a. mindre kontraktsdækning som følge af stramningen af sanktionerne mod Iran fra maj 2012.
Lauritzen Tankers
Tidligere års lukning af raffinaderier i Europa, Japan og Australien var en af de de drivende faktorer bag øget import af raffinerede olieprodukter til disse regioner, hvilket sammen med stigende amerikansk eksport til Sydamerika og Vestafrika bidrog til det positive spotmarked for produkttankskibe i første halvår 2013.
Det samlede antal skibsdage var 2.493 mod 2.273 i første halvår 2012.
EBITDA udgjorde USD 11,9 mio. mod USD 7,5 mio. i 2012 som følge af øget flåde og forbedrede markeder. Resultat af primær drift var USD (33,9) mio. mod USD 3,0 mio. i 2012 som følge af nedskrivninger.
Lauritzen Offshore
EBITDA var USD 13,6 mio. mod USD 28,8 mio. i 2012 og resultat af primær drift var USD (20,6) mio. mod USD 10,8 mio. i 2012. Det lavere EBITDA afspejler, at JL’s aktiviteter inden for hotel- og servicefartøjer blev solgt til det delejede Axis Offshore Pte. Ltd. med virkning fra 1. juli 2012. Resultat af primær drift var stærkt påvirket af en nedskrivning af JL’s ældste og mindste shuttletankskib, Dan Eagle.
Finansielle nettoindtægter udgjorde USD (21,2) mio. i første halvår 2013 mod USD (31,2) mio. i samme periode i 2012. Forbedringen skyldes primært reguleringer af gæld i Japanske Yen som følge af svækkelsen af Yen i forhold til USD.
Likvide beholdninger og værdipapirer udgjorde USD 176 mio. ved udgangen af juni 2013 mod USD 135 mio. ved udgangen af første halvår 2012. Inklusive uudnyttede faciliteter udgjorde de likvide beholdninger USD 179 mio. (USD 202 mio. i 2012).
Rentebærende gæld udgjorde USD 1.151 mio., et fald på USD 189 mio. i forhold til udgangen af andet halvår 2012, primært som følge af konverteringen af to subordinerede lån fra Lauritzen Fonden i april 2013.
Kilde: J. Lauritzen