Landstrøm bliver ikke til noget i Hong Kong
Hong Kongs departement for miljøbeskyttelse har besluttet ikke at bygge faciliteter til landstrøm i den nye terminal til krydstogtskibe, Kai Tak. Sådanne faciliteter ville nemlig ikke blive benyttet særlig meget, og derfor vil det være for dyrt at bygge dem.
Terminalen har kapacitet til at rumme to krydstogtskibe i Oasis-klassen samt tre mellemstore krydstogtskibe samtidig. Miljødepartementet vurderer, at det vil koste 40 millioner dollar at bygge landstrøm-faciliteterne, og desuden vil det koste 1,8 millioner dollar i årlige driftsomkostninger.
Kun fem ud af 60 krydstogtterminaler i Asien overvejer landstrøm, og kun 35 internationale krydstogtskibe, cirka 16 procent, forventes at blive udstyret med faciliteter til landstrøm. De fleste af disse skibe sejler ovenikøbet i området omkring Nordamerika, ikke i Asien.
De oceangående skibe er den vigtigste kilde til udledninger af partikler, NOx og SOX i Hong Kong, og det vurderes, at luftforureningen i 2014 var skyld i 2.616 for tidlige dødsfald. Hong Kongs miljøorganisation Clean Air Network beregner sig frem til, at antallet af dødsfald ville kunne reduceres med 42 årligt, hvis der blev installeret landstrømfaciliteter til krydstogtskibene.
Også i København har man haft diskussionen om, hvorvidt der skulle etableres landstrømfaciliteter til krydstogtskibe. Men som bekendt har man også her fravalgt det på grund af omkostningerne.
Kilde: The Maritime Executive