Længere på literen med ny skibsmaling

Hempel, er klar med en ny skibsmaling der er så effektiv mod begroning, at den giver skibene en brændstofbesparelse på op til otte procent. Påført hele verdensflåden, ville den nye maling få CO2-udledningen til at falde med 80 millioner ton årligt.

"Det er en revolution, at vores ingeniører har opnået så flotte egenskaber i den nye maling. X3 kan få stor betydning for indsatsen for et lavere energiforbrug i handelsflåden, men rederne kan også spare mange penge med produktet. Vi er meget stolte af vores nye produkt", siger produktchef Torben Rasmussen, Hempel, til Ingeniøren..

Den markante energibesparelse er bekræftet både i skibstekniske laboratorieforsøg hos Force og fra udenlandske og danske rederiers daglige erfaringer. Gevinsten er så markant, at hvis verdens samlede flåde opnåede den fulde energibesparelse med X3 ville CO2-udledningen falde med 80 millioner ton årligt - det er 33 procent mere, end hvad hele Danmark årligt udleder. Det skriver Nyhedsmagasinet Ingeniøren..

Den centrale nyskabelse i malingen er en avanceret, miljøvenlig hydrogelteknologi med et indhold af vandsugende polymerer. Det indebærer, at det yderste lag af den faste maling delvist går i opløsning og danner en væskeagtig hinde omkring skibet. Mikroorganismer som alger vil opfatte dette væskelag som havvand og derfor har de meget vanskeligt ved at hæfte på skibsbunden.

Hvis nogle organismer alligevel skulle snige sig til at gro fast på skibsbunden under et havneophold, sikrer et indhold af glat silikone, at de afstødes, når skibet kommer i fart igen. Faktisk er silikonen så glat, at Hempel har måttet udvikle en særlig epoxyteknik for at få malingen til at hæfte på skibet.

A.P. Møller-Mærsk har ifølge vicedirektør i Maersk Lines skibstekniske division, Ivan Seistrup, et samarbejde med Hempel om nye malinger, hvilket også omfatter den nye Hempasil X3.

"De første typer af silikonemaling var ikke helt så problemfrie, fordi de medførte et slimlag, som bremsede skibenes fart. Vi håber, at man undgår det med det nye produkt. Det er absolut et interessant produkt", siger Ivan Seistrup

til Ingeniøren.

Også programleder Peter Sommer-Larsen, Program for Polymerer til Energiteknologi, Risø DTU, er positiv:

"Hempel kombinerer her det bedste fra flere verdener: Deres egen enorme erfaring i coatingteknologi, silikonen kendt som vandskyende i både hjemmet, implantater og medicinsk udstyr, og så et lag af hydrogel, der for eksempel bliver brugt som glidelag på overfladen af katetre - og også til at forhindre proteiner i at klumpe sig sammen på plastoverflader", siger Peter Sommer-Larsen til magasinet.

Bornholmerfærgen sejler alleredemed Hempasil X3, og bundmalingen er solgt til otte containerrederier i USA, Kina, Danmark og Frankrig. Desuden har den engelske flåde købt malingen til hangarskibe, og malingen er netop leveret til en supertanker i Kina.

Efterspørgslen er så stor, at Hempel faktisk har problemer med at skaffe råvarer nok, for eksempel de specielle polymeer.

"Det er altid spændende, hvor god afsætningen bliver, når man går ud med et nyt produkt, men det går stærkere, end vi havde forestillet os", siger produktchef Torben Rasmussem.

Hempel lover kunderne, at det er en god forretning at gå over til den nye skibsmaling. Literprisen er ganske vist fire-fem gange højere end for normale skibsmalinger. Men det kan godt svare sig for en supertanker, der bruger brændstof for mere end 40 millioner kroner om året:

"Tilbagebetalingstiden er 12-18 måneder som følge af brændstofbesparelsen, men malingen holder i fem år", siger Torben Rasmussen ifølge bladet.

Hempel fik tilbage i 1970 det første patent på silikonebaseret bundmaling. Dengang var det ingen kommerciel succes, men i midten af 1990'erne fik silikoneteknologien en renæssance som følge af miljøproblemerne med konventionel skibsmaling, der indeholder biocider og kobber.

De tidligere versioner af silikonemaling var dog ikke så holdbare og blev slidt af relativt hurtigt, men det har Hempel løst nu med den nye hydrogenbaserede silikone og epoxyteknik.

Hempels X3 er indstillet til Ingeniørens Produktpris 2009.

Kilde: Nyhedsmagasinet Ingeniøren

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

11.02.2025Maritimedanmark.dk

DESMI opkøber Nordan Marine

10.02.2025Maritimedanmark.dk

Svanehøj skal levere CO2-pumper til Project Greensand

10.02.2025Maritimedanmark.dk

Ny treårig overenskomst sætter fleksibilitet i højsædet

09.02.2025Maritimedanmark.dk

Dansk bygget Kystverk-skib opgraderes

07.02.2025Maritimedanmark.dk

Danske Maritime hilser ny strategi velkommen

04.02.2025Maritimedanmark.dk

Rift om at bygge verdens første skibstunnel

03.02.2025Maritimedanmark.dk

Tuco skal bygge nye skibe til Ghanas flåde

03.02.2025Maritimedanmark.dk

Flensborg Værft er formentlig reddet

Jobmarked

Se alle

Samsø Rederi

Trafikdirektør

Vi søger en dygtig, forretningsorienteret købmand med erfaring fra persontransport - evt. rederidrift.

Område

Østjylland

Ansøgningsfrist

26.02.2025

ÆrøXpressen

ÆrøXpressen søger chefskipper

Er du frisk på udfordringer og klar til at tage roret på en færge i udvikling? Kunne du forestille dig. Det Sydfynske Øhav, som din kommende arbejdsplads? Så er det måske dig, vi leder efter!

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

27.02.2025

Rohde Nielsen

Crew Manager

Do you want to be part of a growing industry in a global environment? We are looking for a new Crew Manager to set sail on a voyage with a life-changing carrier. Rohde Nielsen operates globally, and from our main office in Copenhagen, the crewing team supports the vessel and seafarers worldwide.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Alvina Shipping A/S

Skibsassistent med svendebrev

Er du skibsassistent med svendebrev, og har du lyst til at arbejde på vores skibe der sejler mellem København og Oslo?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

DTU Aqua

Overstyrmand til havundersøgelsesskibet DANA

Kan du se dig selv arbejde på Danmarks største havundersøgelsesskib og være med til at gøre en forskel indenfor havforskning?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

16.02.2025

Aros Cruises ApS

Skipper til M/S Helene

Aros Cruises ApS søger en skipper til sejladser med turbåden M/S Helene.

Område

Østjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Tambour Towage A/S

Tambour Towage A/S søger besætning til vores nyindkøbte slæbebåd

Er du klar til en spændende rejse med varierede opgaver – fra langslæb i Middelhavet til havnebugsering og entreprenøropgaver i Nordeuropa? Så er dette jobbet for dig!

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

17.09.2024

Tid

16:00

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark