Længere på literen med ny skibsmaling
Hempel, er klar med en ny skibsmaling der er så effektiv mod begroning, at den giver skibene en brændstofbesparelse på op til otte procent. Påført hele verdensflåden, ville den nye maling få CO2-udledningen til at falde med 80 millioner ton årligt.
"Det er en revolution, at vores ingeniører har opnået så flotte egenskaber i den nye maling. X3 kan få stor betydning for indsatsen for et lavere energiforbrug i handelsflåden, men rederne kan også spare mange penge med produktet. Vi er meget stolte af vores nye produkt", siger produktchef Torben Rasmussen, Hempel, til Ingeniøren..
Den markante energibesparelse er bekræftet både i skibstekniske laboratorieforsøg hos Force og fra udenlandske og danske rederiers daglige erfaringer. Gevinsten er så markant, at hvis verdens samlede flåde opnåede den fulde energibesparelse med X3 ville CO2-udledningen falde med 80 millioner ton årligt - det er 33 procent mere, end hvad hele Danmark årligt udleder. Det skriver Nyhedsmagasinet Ingeniøren..
Den centrale nyskabelse i malingen er en avanceret, miljøvenlig hydrogelteknologi med et indhold af vandsugende polymerer. Det indebærer, at det yderste lag af den faste maling delvist går i opløsning og danner en væskeagtig hinde omkring skibet. Mikroorganismer som alger vil opfatte dette væskelag som havvand og derfor har de meget vanskeligt ved at hæfte på skibsbunden.
Hvis nogle organismer alligevel skulle snige sig til at gro fast på skibsbunden under et havneophold, sikrer et indhold af glat silikone, at de afstødes, når skibet kommer i fart igen. Faktisk er silikonen så glat, at Hempel har måttet udvikle en særlig epoxyteknik for at få malingen til at hæfte på skibet.
A.P. Møller-Mærsk har ifølge vicedirektør i Maersk Lines skibstekniske division, Ivan Seistrup, et samarbejde med Hempel om nye malinger, hvilket også omfatter den nye Hempasil X3.
"De første typer af silikonemaling var ikke helt så problemfrie, fordi de medførte et slimlag, som bremsede skibenes fart. Vi håber, at man undgår det med det nye produkt. Det er absolut et interessant produkt", siger Ivan Seistrup
til Ingeniøren.
Også programleder Peter Sommer-Larsen, Program for Polymerer til Energiteknologi, Risø DTU, er positiv:
"Hempel kombinerer her det bedste fra flere verdener: Deres egen enorme erfaring i coatingteknologi, silikonen kendt som vandskyende i både hjemmet, implantater og medicinsk udstyr, og så et lag af hydrogel, der for eksempel bliver brugt som glidelag på overfladen af katetre - og også til at forhindre proteiner i at klumpe sig sammen på plastoverflader", siger Peter Sommer-Larsen til magasinet.
Bornholmerfærgen sejler alleredemed Hempasil X3, og bundmalingen er solgt til otte containerrederier i USA, Kina, Danmark og Frankrig. Desuden har den engelske flåde købt malingen til hangarskibe, og malingen er netop leveret til en supertanker i Kina.
Efterspørgslen er så stor, at Hempel faktisk har problemer med at skaffe råvarer nok, for eksempel de specielle polymeer.
"Det er altid spændende, hvor god afsætningen bliver, når man går ud med et nyt produkt, men det går stærkere, end vi havde forestillet os", siger produktchef Torben Rasmussem.
Hempel lover kunderne, at det er en god forretning at gå over til den nye skibsmaling. Literprisen er ganske vist fire-fem gange højere end for normale skibsmalinger. Men det kan godt svare sig for en supertanker, der bruger brændstof for mere end 40 millioner kroner om året:
"Tilbagebetalingstiden er 12-18 måneder som følge af brændstofbesparelsen, men malingen holder i fem år", siger Torben Rasmussen ifølge bladet.
Hempel fik tilbage i 1970 det første patent på silikonebaseret bundmaling. Dengang var det ingen kommerciel succes, men i midten af 1990'erne fik silikoneteknologien en renæssance som følge af miljøproblemerne med konventionel skibsmaling, der indeholder biocider og kobber.
De tidligere versioner af silikonemaling var dog ikke så holdbare og blev slidt af relativt hurtigt, men det har Hempel løst nu med den nye hydrogenbaserede silikone og epoxyteknik.
Hempels X3 er indstillet til Ingeniørens Produktpris 2009.
Kilde: Nyhedsmagasinet Ingeniøren